Στο 41,95% φτάνει πλέον η πρόοδος του νότιου τμήματος του Ε65, από Λαμία έως Ξυνιάδα. Η κατασκευή του έργου συνεχίζεται, ωστόσο οι ρυθμοί έχουν αναμφίβολα επηρεαστεί αρνητικά, τόσο από την υπόθεση του κορωνοϊού, όσο βέβαια και από τη συνήθη «χαλάρωση» λόγω Πάσχα. Το πώς και πόσο θα επηρεαστεί το χρονοδιάγραμμα είναι βέβαια νωρίς να φανεί.

Προ ημερών η κοινοπραξία «Κεντρική Οδός» πέτυχε την 6η τμηματική προθεσμία του έργου και έτσι το υπουργείο κατέβαλε την αντίστοιχη δόση της χρηματοδοτικής συμβολής του στο έργο, ύψους 21,13 εκατ. ευρώ. Η κοινοπραξία έχει λάβει περίπου 158,35 εκατ. ευρώ από τα 300 εκατ. ευρώ του συνολικού προϋπολογισμού του έργου. Οσον αφορά την επιμέρους πρόοδο, σύμφωνα με στοιχεία της «Κεντρικής Οδού», η κατασκευή των γεφυρών και άλλων τεχνικών έργων ανέρχεται στο 57,4%, των σηράγγων στο 43,5%, των χωματουργικών εργασιών στο 45,8% και των ασφαλτικών στα οδοστρώματα στο 27,3%.

Η μεγαλύτερη πρόκληση του έργου παραμένει η διάνοιξη της δίδυμης σήραγγας Οθρυος. Αντίθετα με τη σήραγγα της Κλόκοβας στην Ιόνια Οδό, η οποία διανοίχθηκε σε χρόνο-ρεκόρ για τα δεδομένα ανάλογων έργων, η σήραγγα Οθρυος προχωράει πολύ αργά λόγω των εξαιρετικά ασταθών εδαφών της περιοχής, που περιορίζουν την ταχύτητα των εργασιών. Μέχρι στιγμής εκτιμάται ότι έχουν διανοιχθεί περίπου 2,2 χλμ. (1.133 μ. από το νότιο μέτωπο και 1.061 μ. από το βόρειο) από τα συνολικά 2.983 χλμ. του μήκους της. Τεχνικές προκλήσεις παρουσιάζει επίσης και η κατασκευή του ορύγματος στη νότια έξοδο της σήραγγας.

Οσον αφορά την ημερομηνία παράδοσης του έργου, προς το παρόν παραμένει ως ορίζοντας ολοκλήρωσης το τέλος του 2021, ωστόσο είναι δεδομένο ότι θα υπάρξει καθυστέρηση μερικών μηνών λόγω των αυστηρότερων μέτρων προστασίας για τον κορωνοϊό στα εργοτάξια. Ερώτημα παραμένει, υπό αυτές τις συνθήκες, αν θα υπάρξει τμηματική παράδοση του έργου.

Το τμήμα Λαμίας – Ξυνιάδας θα έχει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση συν τη λωρίδα εκτάκτου ανάγκης, με διάζωμα στη μέση (νησίδα με φύτευση στα πρώτα 19 χλμ. και στηθαίο ασφαλείας τύπου jersey στο υπόλοιπο). Θα περιλαμβάνει τέσσερις κόμβους: στην εθνική οδό, στη Λαμία (5,9ο χλμ.) με ημικόμβο στην Ανθήλη, στο ύψος του Καρπενησίου (14,1ο χλμ.) και στην Ξυνιάδα (32ο χλμ.). Επίσης, θα έχει έναν νέο σταθμό διοδίων μετά τον κόμβο Καρπενησίου (17ο χλμ.) και λίγο νωρίτερα (στο 12,4ο χλμ.) έναν αμφίπλευρο σταθμό εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών.

Από τεχνικής άποψης, το έργο περιλαμβάνει επτά γέφυρες διπλού κλάδου, όλες στα τελευταία 12 χλμ. του έργου όπου το ανάγλυφο είναι ορεινό. Η μεγαλύτερη από τις γέφυρες θα έχει μήκος 310 μέτρα και θα βρίσκεται στο 26ο χλμ. Οσον αφορά το κόστος, ο προϋπολογισμός του έργου είναι 300 εκατ. ευρώ και συγχρηματοδοτείται από την Ε.Ε. Οταν ολοκληρωθεί, το τμήμα Λαμίας – Ξυνιάδας θα παραχωρηθεί στην «Κεντρική Οδό», η οποία θα έχει την ευθύνη λειτουργίας του, με το κόστος να καλύπτεται από τα έσοδα των διοδίων.

Να σημειωθεί ότι το υπουργείο Υποδομών έχει ζητήσει από την Ε.Ε. να χρηματοδοτήσει την κατασκευή και του βόρειου τμήματος του Ε65 (Τρίκαλα – Εγνατία, μήκους 70,47 χλμ.). Στο κομμάτι αυτό η κατασκευή σταμάτησε το 2013 στο 7%, με πιο προχωρημένο το τμήμα Τρικάλων – Καλαμπάκας, όπου η πρόοδος έφθανε το 25%.

kathimerini.gr