«Σταθερότητα, στόχευση και όραμα», σε μια Ελλάδα που δημιουργεί και καινοτομεί. Αυτή η φράση του Δημάρχου Τρικκαίων κ. Δημήτρη Παπαστεργίου αποτελεί το κομβικό σημείο για την κατανόηση του μεγάλου, παγκόσμιου εγχειρήματος του Λεωφορείου Χωρίς Οδηγό που αποτινάσσει τη ρετσινιά της μιζέριας, που εμπνέει και χαράσσει δρόμους για το μέλλον. Η φράση ειπώθηκε στη διάρκεια της ημερίδας για το πρόγραμμα CityMobil2 που εγκαινιάστηκε επισήμως για τα Τρίκαλα και όλη την υφήλιο, την Τρίτη 10 Νοεμβρίου 2015. Προηγήθηκε συνέντευξη Τύπου και ακολούθησε περιήγηση των επισήμων προσκεκλημένων από όλη την Ευρώπη και των Ελλήνων και ξένων επιστημόνων στη διαδρομή που ήδη απολαμβάνουν μικροί μαθητές στο πλαίσιο εκπαιδευτικού προγράμματος. Για πρώτη φορά, τέσσερα Λεωφορεία Χωρίς Οδηγό κυκλοφόρησαν ταυτοχρόνως στην πόλη των Τρικάλων, αλλάζοντας μια για πάντα τον χάρτη των μεταφορών, της αυτοκίνησης, της τεχνολογίας, της βιώσιμης κινητικότητας, των πόλεων, της ποδηλατικής και οδηγικής μας συμπεριφοράς. Πλέον, από σήμερα και στο εξής, ο παγκόσμιος χάρτης της τεχνολογίας περιλαμβάνει τα Τρίκαλα, ως την πρώτη πόλη στον κόσμο, στην οποία υλοποιήθηκε για πρώτη φορά το εγχείρημα του μέλλοντος: τα αυτοματοποιημένα πλήρως φιλικά στο περιβάλλον λεωφορεία.
Συνέντευξη Τύπου
Στην αίθουσα συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου Τρικκαίων η συνέντευξη Τύπου περιέχει στοιχεία επίσημης παρουσίασης του μέγιστου αυτού εγχειρήματος. Ο Δήμαρχος Τρικκαίων κ. Δημήτρης Παπαστεργίου αναφέρθηκε σε ένα απλό παράδειγμα: οι προβολές στο στη ιστοσελίδα του τηλεοπτικού σταθμού Euronews, του ρεπορτάζ για το Λεωφορείο Χωρίς Οδηγό, ξεπέρασαν τις 100.000, την ώρα που ένα κανονικό ρεπορτάζ του, ξεπερνά τις 3.000 προβολές. Και ουσιαστικά τόνισε ότι η έμπνευση που απαιτείται., υπάρχει, ώστε να προχωρήσει ο Δήμος Τρικκαίων και η πόλη των Τρικάλων πέρα από τα τυπικά και πέρα από τα όρια. Αυτό, δε, σε μια περιοχή με έντονα συγκριτικά πλεονεκτήματα: Ασκληπιός, πρωτογενής τομέας, ιστορική διαδρομή, Μύλος των Ξωτικών.
Η γενική γραμματέας του ΥΟΜΕΔΙ κ. Πέτη Πέρκα ήταν σαφής, ως προς τα Τρίκαλα: διαθέτουν πρωτοπορία, διαθέτουν τεχνολογικές δυνατότητες λαλά και σχέδιο για τη βιώσιμη κινητικότητα: για τον λόγο αυτόν, θα είναι ίσως η πρώτη πόλη στην Ελλάδα, που θα ενταχθεί στα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας. Δηλαδή, θα ενταχθεί στη μεγάλη προσπάθεια, να αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο ζούμε στις πόλεις μας, προς όφελος αποκλειστικά των ίδιων των πολιτών. Αυτό το όφελος που σημείωσε η κ. Πέρκα, συνοδεύεται από τα νέα προγράμματα που ήδη προτείνονται στον Δήμο και την e-trikala Α.Ε. για τη λειτουργία της πόλης. Επίσης, όπως τόνισε ο κ. Δημήτρης Τζώρτζης, γενικός γραμματέας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων του ΥΠΟΜΕΔΙ, το υπουργείο θα στηρίξει με κάθε τρόπο αυτήν τη καινοτόμο δράση του Δήμου Τρικκαίων. Ενώ ο τέως υφυπουργός Μεταφορών κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος (επί θητείας του άρχισαν οι διαδικασίες για το πλήθος αδειοδοτήσεων για το Λεωφορείο) τόνισε τη σημαντικότητα τέτοιων πρωτοπόρων δράσεων. Σε επιστημονικό επίπεδο, ο κ. Carlos Holguin, Εκπρόσωπος του Πανεπιστημίου της Ρώμης (συντονιστής εταίρος του προγράμματος) και ο Δρ. Άγγελος Αμδίτης, Διευθυντής Έρευνας Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) του ΕΜΠ, τόνισαν τα θετικά στοιχεία που υφίστανται σε επίπεδο τεχνολογίας για τη όλη. Αλλά και, κυρίως, τη σημαντικότητα των αλλαγών που γίνονται σε επίπεδο κοινωνίας, με βάση και τις αλλαγές στην τεχνολογία. Σε αυτό το σημείο, οι παρεμβάσεις των εκπροσώπων των μέσων ενημέρωσης των Τρικάλων ήταν σημαντικές, καθώς ανέδειξαν τον προβληματισμό ως προς τη μελλοντική κατάσταση αλλά και ως προς τα όσα έχουν γίνει στην πόλη, από άποψη παρεμβάσεων. Ο κ. Παπαστεργίου σημείωσε ότι απάντησε με την περιγραφή πλήρους σχεδίου αλλαγής της πόλης και των συνηθειών, προς όφελος των πεζών και του ποδηλτου, της βιώσιμης κινητικότητας, ενάντια σε αντιλήψεις «παρκάρω όπου θέλω» ή «χρησιμοποιώ αυτοκίνητο για 100 μέτρα». Και όπως επεσήμανε ο Δ/νων Σύμβουλος της e-trikala κ. Οδυσσέας Ράπτης, αλλά και ο κ. Καρασεϊτανίδης από το ΕΠΙΣΕΥ του ΕΜΠ, σαφώς και είχαν συζητηθεί όλα τα ενδεχόμενα, αλλά αυτός ακριβώς είναι ο λόγος της πειραματικής δράσης του προγράμματος η κίνηση σε ανοιχτή πόλη. Εξάλλου, όπως τόνισε ο κ. Παπαστεργίου,
– ήδη γίνονται προτάσεις για προγράμματα,
– η πόλη αντιστάθμισε τις 74 νόμιμες θέσεις στάθμευσης που χάθηκαν, με περίπου 120 που προέκυψαν από τη μεταφορά των εγκαταλειμμένων οχημάτων,
– δημιουργείται το μεγαλύτερο δίκτυο ποδηλατοδρόμων στη χώρα,
– απομένει ένας τεράστιος εξοπλισμός στη πόλη
– υφίσταται τεχνογνωσία
– υπάρχει πρόσθετη δωρεάν προβολή μέσω παγκόσμιας εμβέλειας σταθμών, ραδιοφώνων, εφημερίδων
– τα Τρίκαλα είναι άμεσα ωφελημένα σε επίπεδο τουρισμού, εν όψει και τυ Μύλου των Ξωτικών.
Σε αυτά, προστέθηκε η μεγάλη ικανοποίηση της προέδρου του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς», κ. Αλίκης Μυλωνά, για τη μεσοπρόθεσμη μείωση των ατυχημάτων. Κάτι που θα επιφέρει η αυτοματοποίηση οχημάτων, ακριβώς επειδή το 33% των τροχαίων, οφείλονται αποκλειστικά στον οδηγό. Δεν ήταν τυχαία, εξάλλου, η παρουσία του κ. Πάνου Κούβαλη, διευθυντή Κλάδου Ασφάλισης Αυτοκινήτου Ομίλου INTERAMERICAN, η οποία εταιρία πρώτη παγκοσμίως ασφάλισε τα οχήματα χωρίς οδηγό. Αυτό, όπως και η αδειοδότηση, η έκδοση πινακίδων και άλλα τεχνικά θέματα, έγιναν σε συνεργασία με τους υπαλλήλους και στελέχη του υπουργείου Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων, οι οποίοι παραβρέθηκαν στη συνέντευξη Τύπου.
Ημερίδα
Η εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ημερίδα για πλήθος τεχνολογικών θεμάτων στο Πνευματικό Κέντρου του Δήμου Τρικκαίων προσέλκυσε το ενδιαφέρον φοιτητών της ΣΕΦΑΑ και πάρα πολλών τρικαλινών,. Που επιθύμησαν και είδαν από κοντά τα επιτεύγματα σε παγκόσμιο επίπεδο. Παρά το ειδικό του θέματος, δηλαδή παρά τις εξειδικευμένες ομιλίες, είχε ενδιαφέρον για πολλούς τρικαλινούς το ότι έγινε κατανοητή η μοναδικότητα των Τρικάλων. Μάλιστα ο Δήμαρχος Τρικκαίων ανέφερε: «Ο δρόμος είναι ένας και όσο πιο γρήγορα τον περπατήσουμε, τόσο πιο γρήγορα θα βγούμε από το τέλμα. Οφείλουμε να αξιοποιήσουμε τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα. Τα γαλακτοκομικά, την κτηνοτροφία, τη μουσική, την ιστορία, τη βιοποικιλότητα, τον τουρισμό. Και για να γίνουμε ανταγωνιστικοί, οφείλουμε να τα εξελίξουμε μέσω της έρευνας και της καινοτομίας. Αυτά είναι τα ισοδύναμα που ψάχνουμε και μέχρι σήμερα δεν βρίσκουμε, σε αυτά να επενδύσουμε».
Ο δε περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κώστας Αγοραστός τόνισε την τεράστια σημασία που έχει για τη χώρα η προβολή τέτοιων εγχειρημάτων, επισημαίνοντας την εικόνα προς το εξωτερικό, για την Ελλάδα που δημιουργεί. Σημειώθηκε η συμβολή του τ. Δημάρχου Τρικκαίων κ. Χρήστου Λάππα (παρών, όπως και ο αντιπρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου κ. Τ. Κατσιάνη και ο εκ της ελάσσονος αντιπολίτευσης σύμβουλος κ. Γ. Μητσιούλης).
Χαιρετισμούς απηύθυναν οι κ.κ. Πέρκα, Τζώρτζης και ΠαπΑδόπουλος, επισημαίνοντας τη σπουδαιότητα της δράσης για την πόλη και τη χώρα.
Ακολούθησαν οι εισηγήσεις της ημερίδας, από τους:
– Carlos Holguin, Οδυσσέα Ράπτη και Αγγ. Αδμίτη με θέμα «Πόλεις με αυτοματοποιημένη κινητικότητα»
– Νίκο Λαμπρογεώργο ( Senior Account Manager Public Sector, Greece &Cyprus), Σωκράτη Κωστίκογλου (Δ/ντης IT, Εφαρμογώνκ R&D Space Hellas AE), Κλακάλα Βασίλη (Δ/νων Σύμβουλος ELECNET A.E.), Αντώνη Αδάναλη (BMW i MANAGER. BMW GROUP HELLAS, με τα ηλεκτροκίνητα οχήματα της οποίας κινήθηκαν οι επισκέπτες – εισηγητές).
Ακολούθησε ξενάγηση στον χώρο της έκθεσης στο Κουρσούμ Τζαμί για την
«Αυτοκίνηση στην Αρχαία Ελλάδα» από τον δημιουργό της κ. Κοτσανά και ενημέρωση για το πρόγραμμα του ΙΟΑΣ «Πάνος Μυλωνάς» για μείωση των τροχαίων, από τη διευθύντρια κ. Μυλωνά.
Παρέστησαν, επίσης, ο αντιπεριφερειάρχης Τρικάλων κ. Χρ. Μιχαλάκης, ο διοικητής της ΣΜΥ ταξίαρχος Γ. Λιάκος, ο Διοικητής της ΑΔ Τρικάλων, αστυνομικός διευθυντής κ. Γραββάνης εκπρόσωπος του Διοικητή της Π.Υ. Τρικάλων , οι πρόεδροι και μέλη της διοίκησης των Αστικού και Υπεραστικού ΚΤΕΛ Τρικάλων, εκπρόσωποι σωματείων ταξί, ο πρόεδρος της Συνεταιριστικής Τράπεζας Θεσσαλίας κ. Αν. Λάππας,
Η περιήγηση με το Λεωφορείο Χωρίς Οδηγό ήταν… τετραπλή, καθώς για πρώτη φορά, 4 οχήματα κυκλοφόρησαν στους δρόμους της πόλης, εγκαινιάζοντας τη νέα εποχή στα Τρίκαλα. Μια εποχή που, όπως τόνισε ο κ. Παπαστεργίου εκφράζει «Μια γενιά που θέλει να κοιτάξει μπροστά και όχι κάτω με σκυμμένο το κεφάλι, που βλέπει “έμπνευση” εκεί που άλλοι αδυνατούν να δούνε». Και τόνισε: Μπορεί το Λεωφορείο να μην έχει Οδηγό, έχει, όμως, «μυαλό». Οι εκδηλώσεις ολοκληρώθηκαν με ξενάγηση των επισήμων, των επισκεπτών, των στελεχών εταιριών και των αλλοδαπών επιστημόνων, στον μύλο Ματσόπουλου.
Από το γραφείο Τύπου