Τη σφοδρή αντίδραση των εκπαιδευτικών αλλά και την αποδοκιμασία του υπ. Παιδείας προκαλεί πρωτοφανής απόφαση δικαστηρίου να καταδικάσει σε κοινωνική εργασία 3 μαθητές λόγω της συμμετοχής τους σε κατάληψη σε Γυμνάσιο του Ρεθύμνου.
Τα παιδιά μετά τη λήξη της σχολικής χρονιάς θα εργάζονται τέσσερις ώρες κάθε ημέρα για έναν μήνα σε υπηρεσία του δήμου (φωτογραφία αρχείου από σχολείο σε κατάληψη)
Τα παιδιά μετά τη λήξη της σχολικής χρονιάς θα εργάζονται τέσσερις ώρες κάθε ημέρα για έναν μήνα σε υπηρεσία του δήμου (φωτογραφία αρχείου από σχολείο σε κατάληψη)
Τη σφοδρή αντίδραση του εκπαιδευτικού κόσμου αλλά και τη σαφή αποδοκιμασία του υπουργού Παιδείας προκάλεσε απόφαση δικαστηρίου, με την οποία τρεις μαθητές καταδικάστηκαν σε κοινωνική εργασία 80 ωρών στον τοπικό δήμο, λόγω της συμμετοχής τους στις καταλήψεις που είχαν γίνει σε Γυμνάσιο του Ρεθύμνου τον περασμένο Σεπτέμβριο.
Το υπουργείο τάχθηκε ξεκάθαρα κατά της αυταρχικότητας στις σχολικές μονάδες και διεμήνυσε προς όλες τις κατευθύνσεις ότι θέματα που ανακύπτουν στα σχολεία πρέπει να επιλύονται «εσωτερικά», δηλαδή με τη συνδρομή των διευθυντών σχολείων, των Συλλόγων Διδασκόντων και των Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων, και σε καμία περίπτωση με προσφυγή στις δικαστικές αρχές.
«Η δημοκρατική και ποιοτική εκπαίδευση δεν μπορεί να είναι αυταρχική» τόνισε στο «Εθνος ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου αναφερόμενος στην καταδικαστική απόφαση σε κοινωνική εργασία τριών μαθητών του 1ου Γυμνασίου Ρεθύμνου που πήραν μέρος στις καταλήψεις του περασμένου Σεπτεμβρίου. Απαράδεκτη χαρακτήρισε και η εκπαιδευτική κοινότητα της Κρήτης την αντιμετώπιση των μαθητών από την πλευρά του διευθυντή του σχολείου, ο οποίος προκάλεσε την εισαγγελική παρέμβαση χωρίς να έχουν διαπιστωθεί φθορές εντός του σχολείου.
Το μαθητικό ιδιώνυμο
Μάλιστα το υπουργείο Παιδείας υπενθυμίζει ότι πέρυσι νομοθέτησε την κατάργηση του «μαθητικού ιδιώνυμου» που είχε θεσπιστεί με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου από τον Δεκέμβριο του 1999 και είχε αποκτήσει ισχύ νόμου με τον νόμο 2811 του 2000. Με αυτήν τη διάταξη είχε καταργηθεί η προβλεπόμενη ποινή φυλάκισης των μαθητών (σ.σ.: τα λεγόμενα μαθητοδικεία) που συμμετείχαν σε καταλήψεις, καθώς πάρα πολλοί ανήλικοι μαθητές είχαν συρθεί στα δικαστήρια ακόμη και στις περιπτώσεις που δεν είχαν προκληθεί καταστροφές στα σχολεία, όπου κατά καιρούς γίνονταν καταλήψεις.
Η υπόθεση των μαθητών της Κρήτης έφθασε στη Δικαιοσύνη έπειτα από σχετική καταγγελία που έκανε στις αρμόδιες εισαγγελικές αρχές ο διευθυντής του σχολείου, θέλοντας να διαμαρτυρηθεί για την κατάληψη. Οι τρεις μαθητές είχαν κατηγορηθεί ότι συμμετείχαν στη συντονιστική επιτροπή της κατάληψης του σχολείου.
Με βάση την απόφαση του δικαστηρίου, τα παιδιά αμέσως μετά τη λήξη της σχολικής χρονιάς καλούνται να επισκεφθούν την κοινωνική λειτουργό των δικαστηρίων προκειμένου να ξεκινήσουν να εργάζονται για τέσσερις ώρες κάθε μέρα για έναν μήνα σε μια υπηρεσία του δήμου.
Επιπλέον, για παραμέληση εποπτείας ανηλίκων παραπέμφθηκαν οι γονείς των τριών μαθητών, οι οποίοι δικάστηκαν την ίδια ημέρα με τα παιδιά τους και κρίθηκαν αθώοι από το Μονομελές Πλημμελειοδικείο Ρεθύμνου.
Η προσφυγή του διευθυντή στη Δικαιοσύνη έχει προκαλέσει τις έντονες αντιδράσεις των γονέων, οι οποίοι χαρακτηρίζουν απαράδεκτη τη συμπεριφορά του, τονίζοντας ότι αυτή η μέθοδος είναι αντιπαιδαγωγική και σε καμία περίπτωση δεν συμβάλλει στη συμμόρφωση των παιδιών, ούτε και στο να κατανοήσουν ενδεχομένως ότι αυτή η μορφή αγώνα δεν είναι σωστή.
Αντιθέτως όπως ανέφεραν γονείς, τέτοιες συμπεριφορές απέναντι σε παιδιά 14 και 15 ετών δημιουργούν σειρά προβλημάτων στα σχολεία με απρόβλεπτες συνέπειες. «Εμείς αυτό που γνωρίζαμε είναι ότι τα παιδιά κάνουν κατάληψη. Δεν υπήρξε καμία άλλη ενημέρωση από τον διευθυντή για τις προθέσεις του να καταγγείλει τους μαθητές. Είναι τραγικό αυτό που συνέβη στα παιδιά και εντελώς αντιπαιδαγωγικό. Με το που δόθηκε δημοσιότητα στο θέμα, όλος ο κόσμος ευαισθητοποιήθηκε και αντέδρασε για την παραπομπή των παιδιών στη Δικαιοσύνη. Τα παιδιά δικάστηκαν για ένα σπασμένο λουκέτο, το οποίο μάλιστα αντικατέστησαν. Εχουμε στενοχωρηθεί πάρα πολύ και αυτό που έγινε το βρίσκω επιεικώς απαράδεκτο. Τα παιδιά πρέπει να μάθουμε να τα αντιμετωπίζουμε με άλλους τρόπους που εμπεριέχουν διάλογο και όχι να τα στέλνουμε στα δικαστήρια» ανέφερε χαρακτηριστικά μια μητέρα μαθητή, που θέλησε να κρατήσει την ανωνυμία της.
Σκληρή είναι η ανακοίνωση της Ενωσης Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης Ρεθύμνου, η οποία επισημαίνει ότι η συγκεκριμένη μέθοδος είναι αντιπαιδαγωγική και αναποτελεσματική. Χαρακτηρίζει απαράδεκτη την προσπάθεια που όπως επισημαίνει έγινε για απόκρυψη του περιστατικού από το συνδικαλιστικό σωματείο και προτείνει στην επόμενη γενική συνέλευση της ένωσης τη διαγραφή του εν λόγω διευθυντή διαπαντός από το σωματείο.
Πάντως σε κάθε περίπτωση η υπόθεση θα κριθεί και σε δεύτερο βαθμό από τη Δικαιοσύνη, η οποία θα αποφασίσει οριστικά αν τα παιδιά θα πρέπει να «συνετιστούν» με αυτόν τον τρόπο ή όχι.
ΕΘΝΟΣ/ΝΙΚΟΛΙΤΣΑ ΤΡΙΓΚΑ – ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΚΑΡΕΚΛΑΚΗ