Κάποιοι έβλεπαν κινητά σε τιμές πολύ χαμηλές και δεν μπορούσαν να διανοηθούν ότι ο άνθρωπος που έκανε τις σχετικές αναρτήσεις ήταν απατεώνας.
Η απάτη που είχε στήσει ο άνδρας στο facebook αποκαλύφθηκε όταν ένα από τα θύματά του που νόμιζε ότι αγόρασε κινητό κατέθεσε τα χρήματα στον λογαριασμό που του υπέδειξε, αλλά κινητό δεν… είδε.
Ευτυχώς ο άνθρωπος αυτός έκανε καταγγελία και έτσι οι ειδικοί της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος έφτασαν στα ίχνη του απατεώνα.
Όπως αποδείχθηκε είχε καταφέρει να εξαπατήσει άλλα τρία άτομα με παρόμοιο τρόπο.
Όπως προέκυψε δρούσε:
· είτε μέσω απατηλών αγγελιών που δημοσιεύονταν σε ιστοσελίδες αγοραπωλησιών και σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπου με την ιδιότητα του πωλητή, εξαπατούσε ενδιαφερόμενους αγοραστές έξυπνων κινητών τηλεφώνων (smartphones), προσφέροντας εικονικά συσκευές σε ιδιαίτερα συμφέρουσες και δελεαστικές τιμές,
· είτε με την ιδιότητα του αγοραστή εξαπατούσε πωλητές έξυπνων κινητών τηλεφώνων (smartphones) και ειδών τεχνολογίας αποστέλλοντας τους πλαστογραφημένα αποδεικτικά κατάθεσης χρημάτων, απαιτώντας στη συνεχεία την αποστολή των αντικειμένων χωρίς να έχει πραγματοποιηθεί η κατάθεση των χρημάτων.
Η δικογραφία που σχηματίσθηκε υποβλήθηκε στην αρμόδια Εισαγγελική Αρχή.
Η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, στο πλαίσιο της προληπτικής δράσης, με αφορμή τη συγκεκριμένη υπόθεση και ενόψει των διαδικτυακών αγορών κατά την εορταστική περίοδο, συμβουλεύει τους χρήστες του Διαδικτύου:
· Να αποφεύγουν να πραγματοποιούν οικονομικές συναλλαγές μέσω Διαδικτύου από κοινόχρηστους υπολογιστές. Προτιμήστε τον προσωπικό σας υπολογιστή ή κάποιον για τον οποίο είστε βέβαιοι για το επίπεδο ασφάλειας.
· Να προτιμούν ιστοσελίδες / διαδικτυακά καταστήματα που γνωρίζουν, με συνέπεια και εγκυρότητα στις υπηρεσίες τους και παρέχουν εγγυήσεις ασφάλειας.
· Να βεβαιώνονται ότι το ηλεκτρονικό / διαδικτυακό κατάστημα που επιλέγουν για αγορές προϊόντων, μέσω Διαδικτύου, παρέχει βασικές πληροφορίες και τα πλήρη στοιχεία της ταυτότητάς του, όπως υποχρεούται (π.χ. έδρα καταστήματος, ύπαρξη φυσικού καταστήματος, στοιχεία επικοινωνίας, πολιτική επιστροφών, όροι αγορών, πολιτική απορρήτου κ.α.).
· Να βεβαιώνονται ότι το ηλεκτρονικό κατάστημα διαθέτει σύστημα ασφαλούς πληρωμής («λουκετάκι» στο κάτω μέρος της σελίδας και διεύθυνση που ξεκινά με https://) πριν προχωρήσετε σε οικονομική συναλλαγή μέσω της ιστοσελίδας.
· Να αποφεύγουν τις προσφορές που εμφανίζονται από αναδυόμενα (pop-ups) παράθυρα, αν προέρχονται από άγνωστες ιστοσελίδες.
· Να μην παρέχουν προσωπικά ή οικονομικής φύσεως δεδομένα, αν δεν είναι απολύτως βέβαιοι για την ασφάλεια και αξιοπιστία της ιστοσελίδας.
· Να αναζητούν τυχόν αξιολογικά σχόλια πελατών – άλλων χρηστών διαδικτύου καθώς και σχετικές κριτικές, πριν προχωρήσουν στη συναλλαγή, στις περιπτώσεις άγνωστων σε αυτούς διαδικτυακών καταστημάτων.
Υπενθυμίζεται ότι οι πολίτες μπορούν να επικοινωνούν, ανώνυμα ή επώνυμα, με την Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος προκειμένου να παρέχουν πληροφορίες ή να καταγγέλλουν παράνομες ή επίμεμπτες πράξεις ή δραστηριότητες που τελούνται μέσω Διαδικτύου, στα ακόλουθα στοιχεία επικοινωνίας:
· Τηλεφωνικά: 111 88
· Στέλνοντας μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου e-mail στο: [email protected]
· Μέσω της εφαρμογής (application) για έξυπνα τηλέφωνα (smart phones) με λειτουργικό σύστημα ios-android: FEELSAFE e-Commerce
· Μέσω Twitter «Γραμμή SOS Cyber Alert»: https://twitter.com/CyberAlertGR
· Επίσης σχετική ενημέρωση από το δικτυακό τόπο: http://cyberalert.gr/
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ