Σάββατο, 23 Νοεμβρίου 2024
trikaladay.gr / Άρθρα / Debate: Τα 5 «κλειδιά» για υγιή διάλογο με τα παιδιά

Debate: Τα 5 «κλειδιά» για υγιή διάλογο με τα παιδιά

Όταν σκεφτόμαστε ένα debate, φανταζόμαστε μια τυπική κατάσταση μεταξύ ενήλικων ατόμων που προβάλλουν διαφορετικές και κατά κανόνα αντίθετες ιδέες ή θέσεις. Ωστόσο, αν προχωρήσουμε τη σκέψη μας λίγο πιο πέρα, καταλαβαίνουμε πως αυτή η διαδικασία στον κόσμο των παιδιών, μπορεί να έχει πολλαπλά οφέλη.

Το να μαθαίνεις να συζητάς με υγιή τρόπο από μικρή ηλικία έχει τεράστια αναπτυξιακά πλεονεκτήματα. Επομένως, δεν είναι κάτι που πρέπει να αφεθεί για αργότερα, αλλά αντίθετα πρέπει να ενθαρρύνεται όσο είμαστε ακόμα παιδιά. Φυσικά, όταν αναφερόμαστε στη διδασκαλία του debate στα παιδιά, δε σημαίνει ότι ακολουθούμε τους ίδιους κανόνες με αυτούς που αφορούν τους ενήλικες. Πρέπει να γίνονται προσαρμογές με σεβασμό στην ηλικία και την προσωπικότητα του κάθε παιδιού.

Ένας διάλογος με τα παιδιά δεν πρέπει να προσεγγίζεται με όρους νικητών ή ηττημένων, αλλά με όρους ανταλλαγής σεβασμού και γνώσεων. Χρειάζεται:

#1 Εξάσκηση
Κανείς δε γεννιέται με τη σοφία να διεξάγει μια συζήτηση με επιτυχία. Εξάλλου, ένας από τους παράγοντες που μπορεί να επηρεάζουν ένα debate είναι και το άγχος πως μιλάμε μπροστά σε άλλους. Είναι σημαντικό λοιπόν να επιλέξετε ένα θέμα και να αναζητήσετε την κατάλληλη ευκαιρία, η οποία θα μπορούσε να είναι κατά τη διάρκεια ενός σνακ ή κατά την κοινή χρήση ενός παιχνιδιού.

Μπορείτε να κάνετε ερωτήσεις όπως: «Τι πιστεύεις για αυτό το θέμα»; «Γιατί πιστεύεις ότι είναι έτσι τα πράγματα»; ή «Γιατί πιστεύεις ότι τα πράγματα πρέπει να ήταν διαφορετικά»; Με αυτόν τον τρόπο, όχι μόνο εξασκούνται τα παιδιά στο διάλογο, αλλά ενθαρρύνονται επίσης να σκεφτούν.

Η συναισθηματική διαχείριση είναι επίσης κάτι βασικό. Μερικές φορές τα συναισθήματα μπορούν να κατακλύσουν το παιδί και να το οδηγήσουν να ενεργήσει με απροσδόκητους τρόπους. Για παράδειγμα, μπορεί να «κλειστεί», να θυμώσει, να αισθανθεί άβολα ή αντίθετα καλά.

#2 Διδασκαλία των δεξιοτήτων ακρόασης και αναμονής
Ας μην ξεχνάμε ότι, ανάλογα με την ηλικία τους, τα παιδιά είναι περισσότερο ή λιγότερο εγωκεντρικά στη σκέψη τους. Επομένως, είναι σημαντικό να τους διδάξουμε τη σημασία του να ακούν, να περιμένουν τη σειρά τους να μιλήσουν και να μην διακόπτουν τους άλλους. Για να γίνει αυτό, μπορούν να χρησιμοποιηθούν ορισμένες στρατηγικές, όπως το να σας δώσουν πίσω ένα αντικείμενο για να υποδείξουν ότι είναι η σειρά τους και θέλουν να μιλήσουν.

#3 Προετοιμασία και ενημέρωση
Η επιλογή του θέματος και η αναζήτηση πληροφοριών θα πρέπει να είναι σύμφωνα με την ηλικία του παιδιού. Για να μπορέσετε ως οικογένεια να συζητήσετε ένα θέμα, πρέπει να γνωρίζετε σχετικά με αυτό εκ των προτέρων. Μπορεί να έχουμε ήδη άποψη για κάτι συγκεκριμένο, αλλά σε κάθε περίπτωση, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε πώς να την εξηγούμε, να την εκφράζουμε και να την υποστηρίζουμε ώστε το ίδιο σταδιακά να καταφέρει να κάνει και το παιδί.

#4 Σεβασμός
Είναι σημαντικό τα παιδιά να καταλάβουν ότι μια συζήτηση δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια περίσταση στην οποία παρουσιάζονται απόψεις και επιχειρήματα σχετικά με μια θέση ή έναν τρόπο σκέψης. Επομένως, είναι απαραίτητο να τα εκπαιδεύσουμε να σέβονται τους άλλους ανθρώπους και τις απόψεις τους. Αντιστοίχως, πρέπει να καταστεί σαφές ότι δεν επιτρέπεται κανείς να προσβάλλει, να φωνάζει, να επιτίθεται ή να κοροϊδεύει τον συνομιλητή του.

#5 Γίνετε το καλό παράδειγμα
Τα παιδιά μαθαίνουν πολλά από αυτά που τους λέμε αλλά κυρίως από αυτά που μας βλέπουν να κάνουμε. Όταν λοιπόν συζητάμε ως ενήλικες ή λογομαχούμε, είναι σημαντικό να είμαστε σε θέση να ελέγχουμε τα συναισθήματά μας, τη συμπεριφορά μας, ακόμη και τον τόνο της φωνής μας. Μόνο μέσα από το καλό μας παράδειγμα, μπορούν και εκείνα να εξελιχθούν σε άτομα με κρίση και έτοιμα να υποστηρίξουν με υγιή τρόπο τις απόψεις τους.

imommy.gr

Δες επίσης

Απαλλαγείτε εύκολα από τα άλατα στις βρύσες με ένα υλικό που υπάρχει στην κουζίνα σας – Η απλή μέθοδος χωρίς τρίψιμο

Έχετε κουραστεί να βλέπετε τις βρύσες σας να λερώνονται από άλατα; Μην απελπίζεστε, καθώς υπάρχει μια ...