Διάταξη για την αντιμετώπιση της αισχροκέρδειας αντίστοιχη με αυτή που ισχύει για τα πρατήρια καυσίμων και τα σούπερ μάρκετ θα έρθει προς ψήφιση μέσα στις επόμενες δέκα ημέρες και θα αφορά στα καταστήματα ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών.
Η διάταξη αυτή έρχεται μετά τις καταγγελίες καταναλωτών που διαπίστωσαν σε έρευνα αγοράς ότι ορισμένα καταστήματα έχουν ανεβάσει τις τιμές πριν και μετά τις ανακοινώσεις για την επιδότηση ηλεκτρικών συσκευών στο πλαίσιο του προγράμματος «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Συσκευή».
Όπως είχε γράψει πρώτο το enikonomia.gr, το Ινστιτούτο Καταναλωτών είχε γίνει δέκτης καταγγελιών ότι ορισμένα καταστήματα είχαν αυξήσει την τιμή των κλιματιστικών κατά 150 ευρώ και ψυγείων από τα 850 στα 1.160 ευρώ.
Οι αυξήσεις σε επιδοτούμενα προϊόντα κινητοποίησαν το υπουργείο Ανάπτυξης, σύμφωνα με την ΕΡΤ1, στο οποίο θεωρούν ότι πρόκειται για ένα «καπέλο» στις τιμές στην προσπάθεια κάποιων να βγάλουν χρήματα στους μήνες που διανύουμε.
Η διάταξη που βρίσκεται στα σκαριά, σύμφωνα με πληροφορίες, θα προβλέπει ένα πλαφόν στο περιθώριο κέρδους που δεν θα πρέπει να είναι μεγαλύτερο από το περιθώριο που είχαν οι επιχειρήσεις πριν ανοίξει η πλατφόρμα. Σε περίπτωση που κάποια επιχείρηση παραβιάσει το πλαφόν, τότε θα υπάρχει υψηλό πρόστιμο και το κράτος δεν θα της καταβάλει την επιδότηση.
Μιλώντας στο enikonomia.gr, ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ, Γιώργος Λεχουρίτης είχε πει ότι «κάποιες επιχειρήσεις ανέβασαν ευκαιριακά την τιμή προϊόντων τους – αυτά που συμπεριλαμβάνονται στα επιδοτούμενα- άρα ο καταναλωτής δεν κερδίζει τίποτα. Και όλα αυτά στον… βωμό του επιχειρηματικού κέρδους».
Σύμφωνα με τον ίδιο, «δεν φρόντισαν τα αρμόδια υπουργεία και οι υπηρεσίες να «σφραγίσουν» τις τιμές. Να στείλουν δηλ. κρατικούς υπαλλήλους να καταγράψουν τις τιμές ή να το κάνουν μέσω μιας ηλεκτρονικής φόρμας, πριν προχωρήσουν στις εξαγγελίες για την επιδότηση. Έτσι θα μπορούσαν να υπάρξουν στάνταρ τιμές και όχι να γίνεται από ορισμένους εκμετάλλευση των καταναλωτών. Γιατί αν κάποιος δικαιούται να λάβει επιδότηση 30%, με την άνοδο της τιμής, δεν έχει κανένα όφελος».
Αυτό που συστήνει ο κ. Λεχουρίτης στους καταναλωτές είναι να κάνουν πρώτα μια έρευνα αγοράς προτού λάβουν και αξιοποιήσουν την επιδότησή τους καθώς υπάρχουν διαφοροποιήσεις από κατάστημα σε κατάστημα. Και το ζητούμενο είναι να μπορέσουν να επωφεληθούν όσο γίνεται περισσότερο μέσα σε αυτή τη συγκυρία».