“Όταν το κάνουμε αυτό τότε δεν προσβάλουμε τον άλλο αλλά προσβάλουμε τον ίδιο το Θεό”, τόνισε ο κ. Ιερώνυμος το πρωί της Κυριακής αμέσως μετά από την τέλεση της θείας λειτουργίας και πρόσθεσε πως “δυστυχώς όμως στις μέρες μας είναι συνηθισμένο χαρακτηριστικό αυτό το φαινόμενο να πιάνουμε στο στόμα μας τον άλλο και να τον κουτσομπολεύουμε.
Αυτό είναι ένα μεγάλο ελάττωμα του πολιτισμού μας και της κοινωνίας μας και μια τραγική κατάπτωση του ανθρώπου τον οποίο ο Θεός τον έπιασε και τον τίμησε με την εικόνα του και τον καλεί να γίνει άγιος την ίδια στιγμή που εμείς αυτή την πρόσκληση για την αγιότητα την απεμπολούμαι με τα λόγια μας.
Διότι η καταλαλιά, το ψεύδος και η κατηγορία μόνο αγάπη δεν δείχνει. Δείχνει όλα τα άλλα τα στραβά, τα ανήθικα, τα άσχημα και αυτά τα οποία ο Χριστός ήρθε να αποκηρύξει από αυτή τη γη διδάσκοντας το νόμο της αγάπης”.
Θέλοντας να σταθεί στα κοινωνικά στερεότυπα που δημιουργούν αυτές οι νοοτροπίες, ο μητροπολίτης Λαρίσης ανέφερε πως “πολλές φορές όταν κατακρίνουμε απονέμουμε τίτλους και κολλάμε ταμπέλες. Με τη φόρα που έχουμε πάρει συνηθίζουμε να χαρακτηρίζουμε ανθρώπους, χωρίς πρώτα να εξετάζουμε εάν ευσταθεί αυτό το οποίο λέμε ή εάν είναι ψευδές και έτσι έχουμε μάθει και έχουμε συνηθίσει να ακούμε λόγια εναντίον του αδερφού μας είτε είναι αληθινά, είτε ψεύτικα και συμπεριφερόμαστε σαν να μη συμβαίνει τίποτα. Δεν εξεγείρεται ούτε η συνείδησή μας ούτε αντιδρούμε ως χριστιανοί που είμαστε”.
Αναφερόμενος πιο συγκεκριμένα στις ταμπέλες που πολλές φόρες κολλούνται σε ολόκληρες επαγγελματικές ομάδες, ο κ. Ιερώνυμος σημείωσε πως “οτιδήποτε και αν είναι ο άλλος έχουμε το κατάλληλο αρνητικό έτσι ώστε να τον προδιαθέσουμε αρνητικά. Είναι δικηγόρος, λέει ψέματα. Είναι γιατρός, παίρνει φακελάκι. Είναι άγαμος κληρικός, είναι ανήθικος. Είναι έγγαμος, είναι κλέφτης. Είναι πολιτικός, λέει ψέματα”, διευκρινίζοντας συγχρόνως πως αυτή η κρίση σπανίως εδράζεται σε πραγματικά περιστατικά. “Τις περισσότερες φορές εδράζεται από μια προκατάληψη. Εδράζεται σε λόγια άλλων και όχι στην ίδια αντίληψη και στη διάθεση αυτού ο οποίος θέλει πολλές φορές να προσφέρει. Ακόμη αποτελεί και το χειρότερο παιχνίδι με το οποίο μπορεί να παίξει ο διάβολος ώστε να ακυρώσει πολλές φορές το λόγο του Θεού πριν καν αυτός ξεκινήσει να εκφέρεται”.
Επιδιώκοντας να σκιαγραφήσει ακόμη ένα στοιχείο της ηθικής κατάπτωσης της εποχής μας, όπως το χαρακτήρισε ο μητροπολίτης Λαρίσης, επεσήμανε πως “σήμερα όλα αυτά διδάσκονται ως μάθημα στα παιδιά μας και μάλιστα ως στοιχεία επιτυχημένων ανθρώπων. Aν κρίνουμε από το ποιόν ορισμένων παρουσιαστών στην τηλεόραση και ορισμένων που προβάλλονται ως πρότυπα στους νέους, οι οποίοι στη συνέχεια με τη σειρά τους έρχονται και τους αντιγράφουν στη ζωή τους, βλέπουμε πως στις μέρες μας έχει επικρατήσει ότι η βάναυση και η σκληρή γλώσσα μπορεί να είναι προσόν”.
ο κ. Ιερώνυμος, παράλληλα συμπλήρωσε πως “σήμερα με τα μέσα της τεχνολογίας και με την πρόοδο της επιστήμης έχουμε την ικανότητα όχι απλώς να εντοπίζουμε το λάθος του άλλου να τον δακτυλοδεικτούμε και να τον εξουθενώνουμε. Έχουμε τη δυνατότητα αυτό το λάθος να το καταγράφουμε ώστε να μην ξεχνιέται ποτέ. Η κοινωνία μας προτρέπει τα παιδιά μας να κάνουν ότι θέλουν, να αποχαλινωθούν, να κάνουν διάφορα πράγματα που θα καταγράφονται και έτσι την κρίσιμη στιγμή αυτοί οι οποίοι κινούν τα νήματα να έχουν επαρκές υλικό, ώστε να πουν στον άλλο κοίτα τι έχω εδώ από τα νιάτα σου για σένα, κοίτα πως σε κρατάω”.
Από τον ιερό ναό της αγίας Τριάδος, ο μητροπολίτης Λαρίσης συνεχίζοντας τη σκέψη του ανέφερε πως “δυστυχώς πλέον αυτό είναι κοινός στόχος και εμείς δεν προσέχουμε τους νεότερους ούτε στα λόγια, ούτε στα έργα. Με αποτέλεσμα πολλές φορές να υπάρχει μια αλυσίδα εξαρτήσεων. Να υπάρχει μια αλυσίδα λόγων. Να υπάρχει μια κατάπτωση λόγω των λόγων και να υπάρχουν μετά πολλά πράγματα τα οποία αγγίζουν και το έγκλημα, λόγω των δυνατοτήτων της σύγχρονης τεχνολογίας”.
Παίρνοντας αφορμή από τη σημερινή ευαγγελική περικοπή και συγκεκριμένα από τον αρχιτελώνη Ζακχαίο, ο κ. Ιερώνυμος υπογράμμισε πως “κατανόησε την αμαρτία του και επεδίωξε να δει τον Ιησού, ο οποίος βλέποντας το τόλμημά του να ανέβει στο δέντρο έσπευσε να τον πλησιάσει, να τον αγκαλιάσει και να τον σώσει. Ο ίδιος συγκλονισμένος από αυτή τη συνάντηση με το Χριστό δεν ζήτησε μόνο συγνώμη για την άδικη έως τότε συμπεριφορά του και δεν στάθηκε μόνο στα λόγια, αλλά επέστρεψε τα χρήματα από όσους αδίκησε στο τετραπλό”.
Προσπαθώντας να στηλιτεύσει όλους εκείνους που σήμερα μένουν μόνο σε μια επιφανειακή συγνώμη, ο μητροπολίτης Λαρίσης ξεκαθάρισε πως δεν αρκεί μόνο η συγνώμη. “Νομίζουν πολλοί ότι με μια συγνώμη ξοφλάνε. Νομίζουν ότι εάν πάνε στο πετραχήλι του πνευματικού θα συγχωρεθούν. Η συγνώμη και η μετάνοια δεν έχουν αποτελέσματα εάν δεν ακολουθούνται από έργα μετανοίας που να τονίζουν τη δική μας πρόθεση να αλλάξουμε ζωή και να συγχωρεθούμε για το κακό που έχουμε κάνει”, διευκρινίζοντας συγχρόνως πως υπάρχουν αμαρτίες οι οποίες ακόμη και αν συγχωρεθούν τα αποτελέσματά τους δεν αναστρέφονται και αυτές είναι κυρίως οι αμαρτίες των λόγων. Δηλαδή της γλώσσας. “Τα λόγια εάν ειπωθούν μετά δεν μαζεύονται. Όταν χρησιμοποιούμε τη γλώσσα μας είτε λέγοντας ψέματα, είτε κουτσομπολεύοντας, είτε κατακρίνοντας, είτε ιεροκατακρίνοντας, αυτό που θα πούμε εμάς τους ίδιους θα χαρακτηρίσει, σε εμάς θα γυρίσει και εμάς θα καταδικάσει”.
θέλοντας να προβληματίσει τον καθένα από εμάς ξεχωριστά ώστε να ασχοληθεί με τις δίκες του ιδιαιτερότητες και αδυναμίες, ο κ. Ιερώνυμος γίνοντας λίγο πιο καυστικός σημείωσε πως “πρέπει να ασχολούμαστε με την βρωμιά της ψυχής μας και να μη κολλάμε στην βρωμιά τον άλλον. Έχουμε πολλή δουλειά να κάνουμε με την ψυχή μας και δεν μας φτάνει ο χρόνος να κάνουμε τον έλεγχο και στον άλλο. Για αυτό όσοι χριστιανοί νομίζουν ότι μπορούν στα πλαίσια ενός ελεγκτικού λόγου συνέχεια να λένε τα ίδια και τα ίδια όπως να βρίζουν, να αποκαθηλώνουν, να ψεύδονται και να συκοφαντούν γιατί δεν έχουν τι άλλο να πουν, δεν κάνουν τίποτα άλλο, από το να αποξενώνονται από το Χριστό. Όλοι αυτοί αισθάνονται ότι δεν τον έχουν ανάγκη, ενώ στην πραγματικότητα τον έχουν φοβερή ανάγκη”.
Ο κ. Ιερώνυμος κατέληξε με την προτροπή να μην προδώσουμε και να μην γυρίσουμε την πλάτη μας ποτέ στο Θεό αλλά να ποθήσουμε να δούμε το θέλημά του και να το εφαρμόσουμε στη ζωή μας γιατί, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε “μόνο τότε θα κατανοήσουμε πόσο σπουδαία μας μιλάει μέσα από το ευαγγέλιό του και τι υποθήκες ζωής αφήνει σε όλους εμάς”.
ΟRTHODOXIA.INFO | Αναστάσιος Βόπης