Δευτέρα, 25 Νοεμβρίου 2024
trikaladay.gr / Ελλάδα / Μάτι: Σοκάρουν οι καταθέσεις αρχηγού και υπαρχηγού της πυροσβεστικής – Δήλωναν και οι δυο αναρμόδιοι!

Μάτι: Σοκάρουν οι καταθέσεις αρχηγού και υπαρχηγού της πυροσβεστικής – Δήλωναν και οι δυο αναρμόδιοι!

Στις προφορικές τους εξηγήσεις ενώπιον των εισαγγελικών αρχών, ο αρχηγός και ο υπαρχηγός του Πυροσβεστικού Σώματος κατά την διάρκεια της φονικής πυρκαγιάς στο Μάτι αποποιήθηκαν των ευθυνών τους και επιχείρησαν να μετατοπίσουν τις ευθύνες και ο ένας στον άλλον και οι δύο σε όλους τους υπόλοιπους.

Οι δύο υψηλόβαθμοι αξιωματικοί βρέθηκαν τετ-α-τετ με τους εισαγγελείς τον Ιανουάριο του 2019 προκειμένου να απαντήσουν στις ερωτήσεις ωστόσο εν ολίγοις και οι δύο, ο καθένας από την δική του σκοπιά, δήλωσαν αναρμόδιοι.

Στις ανωμοτί εξηγήσεις ο Βασίλης Ματθαιόπουλος δηλώνει ότι δεν είχε αρμοδιότητας και πατάει το μπαλάκι σε όλους τους υπόλοιπους. Αποκαλύπτει επίσης ότι στο κέντρο Επιχειρήσεων υπάρχουν τηλεφωνικές γραμμές οι οποίες δεν καταγράφονται.

Ματθαιόπουλος: Είχα ενημερωθεί για την πυρκαγιά αλλά….

Ο κ. Ματθαιόπουλος μπορεί να παραδέχεται ότι είχε ενημερωθεί για την πυρκαγιά ωστόσο όπως καταθέτει στους εισαγγελείς: «Άμεσα διαβίβασα τις πληροφορίες στον αρχηγό του πυροσβεστικού σώματος για περαιτέρω ενέργειες, ο οποίος είχε την αρμοδιότητα, για να δίνει εντολές».

Όταν ευλόγως ρωτάτε από τον εισαγγελέα γιατί τότε ενημερώθηκε, υποστηρίζει:  «Δεν γνωρίζω τον ακριβή λόγο που με ενημέρωσε ο κ. Λαμπρής, ενδεχομένως προσπάθησε να επικοινωνήσει με τον αρχηγό ανεπιτυχώς και έτσι επικοινώνησε μαζί μου, για να ενημερώσω εγώ τον αρχηγό. Κανονικά θα έπρεπε ο κύριος Λαμπρής να είχε επικοινωνήσει με το ΕΣΚΕ, καθώς και με τον επίγειο συντονιστή της πυρκαγιάς, τον κ. Χιώνη, ο οποίος λαμβάνοντας υπόψη τα νέα δεδομένα, που συνιστούσαν απρόοπτη και δυσμενή εξέλιξη, θα έπρεπε να κάνει εισήγηση στους αρμόδιους, ήτοι Δήμαρχο ή Περιφέρεια, προκειμένου να ακολουθήσει η διαδικασία της απομάκρυνσης πολιτών τόσο στην περιοχή του Βουτζά όσο και στις περιοχές που, σύμφωνα με τα δεδομένα εκείνης της στιγμής, κατευθυνόταν η φωτιά, καθώς και της ευρύτερης περιοχής. Περαιτέρω, θα έπρεπε αντίστοιχα να οργανωθούν οι επιπλέον δυνάμεις που ζητούσε ο κ. Χιώνης και αντίστοιχα να εκτελεστούν οι ενέργειες που προβλέπονται από τους άλλους φορείς».

Επιπλέον, δήλωσε άγνοια σχετικά με το γιατί υπάρχουν γραμμές στο ΕΣΚΕ, οι οποίες δεν διαθέτουν καταγραφικό σύστημα, ενώ επιφυλάχθηκε να ενημερώσει εγγράφως σχετικά με το θέμα.

«Με βάση τα δεδομένα, η παρουσία του γενικού γραμματέα πολιτικής προστασίας στο ΕΣΚΕ ήταν σημαντική, καθώς έπρεπε να συντονίσει όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, ακόμη και την πυροσβεστική υπηρεσία. Ειδικότερα, θα μπορούσε να κάνει ενημέρωση των πολιτών με διάφορους τρόπους, έτσι ώστε να δοθούν οδηγίες για μέτρα αυτοπροστασίας των πολιτών και γενικότερα οδηγίες για την διαχείριση του συμβάντος τόσο από τους πολίτες όσο και από τους λοιπούς εμπλεκόμενους φορείς. Επίσης, θα μπορούσε να συγκαλέσει νωρίτερα το ΚΣΟΠΠ, το οποίο είναι το αρμόδιο όργανο για την λήψη αναγκαίων μέτρων σύμφωνα με τις διατάξεις.»

Αρχηγός Πυροσβεστικής: δεν απέκτησα ποτέ πλήρη εικόνα

Από την άλλη ο τότε αρχηγός του  Πυροσβεστικού Σώματος Σωτήρης Τερζούδης στις εξηγήσεις του παραδέχεται πως δεν απέκτησε ποτέ πλήρη εικόνα για την πυρκαγιά, ρίχνοντας τις ευθύνες στους υφιστάμενους του ενώ υποστηρίζει πως η φυσική του παρουσία στο ΕΣΚΕ δεν συνιστά και αρμοδιότητα και ευθύνη σε…επιχειρησιακό επίπεδο.

«Η φυσική παρουσία του αρχηγού του πυροσβεστικού σώματος στο ΕΣΚΕ δεν δημιουργεί ευθύνη και αρμοδιότητα σχετικά με τις επιχειρήσεις αλλά σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις η αρμοδιότητα και η ευθύνη σε επιχειρησιακό επίπεδο ανήκει στα θεσμικά όργανα», ανέφερε χαρακτηριστικά και υποστήριξε ότι δεν είναι σε θέση να γνωρίζει με ακρίβεια πόσοι, ποιοι και πότε επιχείρησαν στο έργο της κατάσβεσης.

«Είναι στοιχεία που ελέγχει άλλη υπηρεσία και προκύπτουν από τις αναφορές του επικεφαλής κάθε οχήματος μέσω ασυρμάτου οι οποίες καταγράφονται στο ως άνω κέντρο. Θεσμικά δεν είμαι αρμόδιος να κάνω σχετικό έλεγχο» είπε στην ανωμοτί κατάθεση του και «έδειξε» προς τον υπαρχηγό λέγοντας: «Η επιχειρησιακή αρμοδιότητα και ευθύνη του υπαρχηγού επιχειρήσεων προκύπτει από πλήθος στοιχείων και κυρίως από το θεσμικό πλαίσιο».

Ο πρώην αρχηγός αναφέρθηκε στην δυσλειτουργία του αναλογικού συστήματος επικοινωνιών και υπογραμμίζοντας ότι από το υλικό της δικογραφίας φαίνεται πως όλοι σχεδόν χρησιμοποιούσαν τα κινητά τηλέφωνα τους. «Σε αυτόν το λόγο πιστεύω ότι οφείλεται σε μεγάλο βαθμό η ελλιπής ενημέρωση μου. Σαφή εικόνα για την πυρκαγιά ουδέποτε απέκτησα καθώς ουδείς με ενημέρωσε για την ως άνω εικόνα και ιδίως φέρω τον υπαρχηγό επιχειρήσεων και τον διοικητή του ΕΣΚΕ ως είχαν υποχρέωση» εξηγεί.

Ερώτηση: Την ίδια εικόνα για την πυρκαγιά είχε γενικότερα ως όργανο το ΕΣΚΕ και τα στελέχη του;

Απάντηση : Από το αποδεικτικό υλικό της δικογραφίας προκύπτει σύμφωνα με την εκτίμηση μου ότι λαμβάνοντας υπόψη το ότι όλοι οι εμπλεκόμενοι επικοινωνούσαν απευθείας με τον υπαρχηγό επιχειρήσεων και το διοικητή του ΕΣΚΕ , η εικόνα που είχαν οι ανωτέρω ήταν διαφορετική από την εικόνα που είχα εγώ και ο λόγος είναι ότι ουδέποτε μου μετέφεραν την ακριβή εικόνα. Επισημαίνω ότι οι ανωτέρω παρευρίσκοντο αμφότεροι συνεχώς στο γραφείο του διοικητή του ΕΣΚΕ όπου είχαν ασύρματη επικοινωνία και για τα επίγεια και για τα εναέρια μέσα που σημαίνει ότι άκουγαν σε πραγματικό χρόνο ότι ελέγετο,  διεμείβετο στο πεδίο του συμβάντος και αντίθετοι τυχόν ισχυρισμοί περί ελλιπούς ενημέρωσης των δεν ευσταθούν.

Αναφερόμενος δε στην φωτιά στα διυλιστήρια εξήγησε πως εξέτρεψαν ένα ελικόπτερο το οποίο έκανε βολές στον περίβολο όταν ενημερώθηκαν για την έκταση της φωτιάς στην περιοχή.

Τι κατέθεσαν οι «υφιστάμενοι» αρχηγού και υπαρχηγού

Τον Αύγουστο του 2018 στην κατάθεση του ο συντονιστής των εναέριων μέσων Ευστράτιος Αναστασόπουλος μίλησε για αντίξοες συνθήκες. Ανέφερε ότι μαζί με τον συνάδελφο του κ. Λαμπρή ήταν εκείνοι που διαπίστωσαν ότι είχε μπει στον περίβολο των διυλιστηρίων η φωτιά.

«Γύρω στις 5 ήρθε σε επικοινωνία ο κ. Λαμπρής με τον υπαρχηγό κ. Ματθαιόπουλο για να δώσει αναφορά και εκείνη τη στιγμή παίρνουμε την πληροφορία «φύγετε από κει γιατί έχει φωτιά στην Νταού Πεντέλης». Εκεί ο άνεμος ήταν δυνατός και μας έσπρωχνε φτάσαμε γρήγορα περί τις 5.15 με 5.20 πάνω από το Νταού.Το δυτικό μέρος από το μοναστήρι ήταν καμένο. Και η φωτιά ήταν μεταξύ Νταού και Λυρείου» κατέθεσε και συνέχισε λέγοντας πώς στις  5.35 έφυγαν για ανεφοδιασμό στο αεροδρόμιο Ελευσίνας

Ερώτηση: Δώσατε την εικόνα του μετώπου της πυρκαγιάς της πορείας και της έντασης της στο ΕΣΚΕ ;

Απάντηση: Έδωσε ο κύριος Λαμπρής.

«Ο χρόνος ήταν πάρα πολύ μικρός που είχαμε στη διάθεσή μας, πάνω από το σημείο, δεν μπορούσε να γίνει εκτίμηση για χρήση ή όχι περισσότερων εναέριων μέσων, όμως σε παρόμοιες περιπτώσεις το συντονιστικό κέντρο του ΕΣΚΕ στέλνει εναέρια μέσα σύμφωνα πάντα με την εκτίμηση του επικεφαλής των πυροσβεστικών δυνάμεων, γιατί εκείνος έχει την συνολική εικόνα επιγείων και να εναέριων μέσων. Εμείς την δώσαμε την εικόνα, ότι η φωτιά είναι σε εξέλιξη, κινείται προς το Βουτζά» τόνισε ο μάρτυρας και συμπλήρωσε ότι ο κ. Λαμπρής ενημέρωσε τον κύριο Ματθαιόπουλο αλλά και τον κ. Παναγιωτόπουλο για την  εικόνα της φωτιάς . Ο μάρτυρας υποστήριξε πως υπήρχε πρόβλημα στην απογείωση λόγω των ανέμων. «Δεν ξέρω αν ο πύργος στο αεροδρόμιο της Ελευσίνας είχε βγάλει απαγορευτικό εμείς απογειωθήκαμε με δική μας ευθύνη. Όμως, όταν φτάσαμε τα πρώτα σπίτια ήταν ήδη καμένα» ανέφερε ενώ τόνισε ότι θεωρητικά μπορούσε να εκτιμηθεί πως η πορεία της φωτιάς ήταν προς τη θάλασσα. Ωστόσο, διευκρίνισε πως πολλές φορές επειδή οι πυρκαγιές είναι δυναμικά φαινόμενα και δημιουργούν από μόνες τους δικό τους μικροκλίμα ενδέχεται να υπάρχει τοπικά αλλαγή διεύθυνσης ανέμου άρα ως εκ τούτου και αλλαγή κατεύθυνσης πυρκαγιάς. «Εκ των υστέρων στη συγκεκριμένη περίπτωση αποδεικνύεται ότι δεν είχαμε καμία αλλαγή όμως αυτό δεν θα μπορούσε να προβλεφθεί γιατί σε πολλές άλλες περιπτώσεις δασικών πυρκαγιών έχουμε αλλαγή κατεύθυνσης πυρκαγιάς» είπε. «Η διεύθυνση εξάπλωσης της πυρκαγιάς σύμφωνα με το εμπνέονταν άνεμο ήταν ανατολική, ο χρόνος όμως εξέλιξης της δεν θα μπορούσε να προβληθεί, λόγω των καιρικών συνθηκών, της επικρατούσας βλάστησης και της τοπογραφίας» κατέληξε.

Ο αρχιπύραρχος Χρήστος Λαμπρής στην κατάθεση του στον εισαγγελέα στις 9 Αυγούστου 2018,  αναφέρει πως ενημέρωσε τον τότε υπαρχηγό κ. Ματθαιόπουλο για την φωτιά στο Νταού Πεντέλης γύρω στις 17.20 λέγοντας του ότι κατευθυνόταν προς την Λούτσα. «Δεν θυμάμαι αν ενημέρωσα για την ένταση. Σίγουρα θυμάμαι πως έδωσα την κατεύθυνση της φωτιάς και την δυσκολία της. Ήταν μια πολύ δύσκολη φωτιά. Έκ των υστέρων όμως θα έλεγα ότι η πυρκαγιά αυτή είχε μία γεωμετρική χειροτέρευση. Υπήρχε καπνός και μπροστά υπήρχε αναδάσωση με Πεύκα περίπου ενάμιση μέτρο ύψος. Δε φαινόταν όμως από πάνω. Με πήρε τηλέφωνο ο διοικητής του ΣΕΚΥΠΣ κ. Γκολφίνος περί τις 17.30 και ενημέρωσα σχετικά» ανέφερε. Ο μάρτυρας είπε ως δεν συντόνισαν τα πτητικά μέσα καθώς έπρεπε να πάνε για ανεφοδιασμό

«Μετά δεν ξέρω πως ήταν η φωτιά. Έβγαλα το ακουστικό των συχνοτήτων για να μπορώ να πάρω τηλέφωνο και φύγαμε για το αεροδρόμιο Ελευσίνας περίπου 17.30 λόγω καυσίμων. Φεύγοντας, μαζί μου ήταν ο επιπυραγός κ. Αναστασόπουλος ο οποίος μου επιβεβαίωσε ότι ενημέρωσε για την κατεύθυνση της φωτιάς προς Νέο Βουτζά» ανέφερε ενώ πρόσθεσε πως γύρω στις 18.00 και ενώ είχε προσγειωθεί στην Ελευσίνα για ανεφοδιασμό επικοινώνησε με τον κ. Ματθαιόπουλο για να πάρει εντολές που θα πάει. «Μου είπε να γυρίσω πίσω στο Μάτι με τζιπ για να βοηθήσω στον τόπο της φωτιάς. Το ελικόπτερο θα έβαζε καύσιμα και θα συνέχιζε με τον κ. Αναστασόπουλο το συντονιστικό του έργο. Δεν ξέρω πόσα πτητικά επιχειρούσαν στην περιοχή δεν ήξερα τις διαθεσιμότητες. Δε νομίζω να μίλησα για άλλα εναέρια μέσα, μίλησα για την κατεύθυνση της φωτιάς…» κατέθεσε.

Ερωτώμενος για το εάν έφερε ευθύνη να ενημερώσει για την ανάγκη ενίσχυσης, βλέποντας την ανεπάρκεια των δυνάμεων, ο κ. Λαμπρής υποστήριξε ότι το συντονιστικό ελικόπτερο δεν συντονίζει την φωτιά, συντονίζει τις ρίψεις των εναέριων μέσων «σε συνεργασία με από κάτω οδηγίες». «Εμείς δεν αναλάβαμε καθόλου χρέη συντονισμού εναέριων μέσων λόγω του περιορισμένου χρόνου που θα ήμασταν πάνω από την πυρκαγιά. Πήγαμε εκεί μόνο για να δούμε τη φωτιά. Για να ενημερώσω το ΕΣΚΕ για την πορεία της φωτιάς. Τον κύριο υπαρχηγό. Ενημέρωσα και τις επίγειες δυνάμεις. Όταν έφυγα τελείωσε η εμπλοκή μου. Ο συντονισμός της πυρκαγιάς γίνεται από τον αρχαιότερο επικεφαλής που βρισκόταν στο έδαφος. Εκεί δεν πήγαμε για να ασκήσουμε συντονιστικό έργο των δυτικών εναέριων μέσων αλλά για να δώσουμε μία εικόνα. Δεν είχαμε το χρόνο να κάνουμε το συντονισμό. Ο κ. Αναστασόπουλος έφυγε μετά τον ανεφοδιασμό για να συντονίσει τα εναέρια μέσα που θα έβρισκε εκεί.»

Ζήτησα να κάνουν όλα τα αυτοκίνητα αναστροφή στην Μαραθώνος

Ανέφερε και στη συνέχεια περιέγραψε τις κινήσεις του ενώ βρισκόταν πλέον στο έδαφος, υποστηρίζοντας ότι βλέποντας τη φωτιά να περνάει την Λεωφόρο Μαραθωνος, επικοινώνησε με την υπηρεσία του ζητώντας να κάνουν μεταστροφή προς Αθήνα όλα τα αυτοκίνητα.

«Σε εκείνη την φάση δεν είδα πυροσβεστικά στο δρόμο ήταν νομίζω 6.45 περίπου. Κατέβηκα από το τζιπάκι και είχαν βάλει κάθετα ένα περιπολικό από Αθήνα προς νέα Μάκρη στην είσοδο της Μαραθώνος. Ο τροχονόμος ήταν φορτισμένος, κατάλαβε το βαθμό μου. Του είπα «γύρισε τα αυτοκίνητα προς Αθήνα». Μου είπε «δε με ακούνε κ. Ταξίαρχε, θέλουν να πάνε προς τη Ραφήνα». Ερχόντουσαν και οχήματα από την Φλέμινγκ. Του είπα να κάνει ό,τι μπορεί. Προχώρησα μετά προς την φωτιά. Κάποια στιγμή επικοινώνησα και με τον κύριο Χιώνη και με τον κύριο Ράμφο.

Φτάνοντας εκεί βρήκα στο πλάι της φωτιάς και ήθελα να περάσω από την άκαυτη περιοχή στην καμένη για να δω τι έχει γίνει μέσα. Εκεί, στο ύψος των Σκουφέικων ήταν ένα πυροσβεστικό πάνω στη λεωφόρο Μαραθώνος. Όταν καταφέραμε και μπήκαμε μέσα, υπήρχε μία ταβέρνα ο «Βασίλης», είδαμε τέσσερις γυναίκες πανικοβλημένες, τις βγάλαμε έξω, τις πήγαμε πάνω στο δρόμο για να τις πάρει κάποιο ασθενοφόρο. Τους είπαμε να μην πάνε πουθενά» περιέγραψε στον εισαγγελέα και συνέχισε την αφήγηση του για το τι αντιμετώπισε λέγοντας:

«Από τη στιγμή που μπήκα μέσα, επτά με 7.30, έκανα πάρα πολλά τηλέφωνα, είπα στον συνάδελφο να στρίψουμε στην οδό Κυανής ακτής και φτάσαμε στη διασταύρωση με την οδό Κύπρου. Εκεί μας σταμάτησε κάποιος να βοηθήσουμε τον κατάκοιτο  τον πατέρα του. Του είπα να μην τον βγάλει έξω…Ήθελα να δω συνολικά τι γίνεται. Φύγαμε από εκεί και πήγαμε στο ναυτικό όμιλο στην Κυανή Ακτή, είδα ένα πυροσβεστικό από τη Νέα Μάκρη, ήρθε ένας πυροσβέστης και μου είπε για ένα παιδάκι που ήταν πιο πολύ καμένο. Σκέφτηκα να το πάρει το πυροσβεστικό έξω από την καμένη περιοχή…Εκείνη τη στιγμή υπήρχε πολύς καπνός, δεν αντιλήφθηκα ότι υπήρχε κόσμος σε όλες τις παραλίες. Αποφάσισα να το πάρουμε το τζιπάκι το δικό μου πήραμε και τον παππού του προς την Μαραθώνος, γύρω στις 7.30. Έφυγα από την Κυανή Ακτή. Ήξερα ότι δεν θα αντιμετωπίσω πρόβλημα. Περάσαμε μέσα και βρήκαμε ένα ασθενοφόρο του Ιασώ στην Μαραθώνος. Σταματήσαμε πήρε το παιδί. Μου είπε βέβαια ότι περιμένει ένα συμβάν όμως αφού το είδε πήραν το παιδάκι με τον παππού και έφυγαν. Ζητούσα ασθενοφόρο με τα τηλεφωνήματα μου κυρίως στην ηγεσία του σώματος που βρισκόταν στο κέντρο καθώς υπήρχε κόσμος τραυματισμένος. Εν συνεχεία πήγα πάλι στην Κυανή ακτή. Ζητούσα από όλους πυροσβεστικά αυτοκίνητα, ασθενοφόρα και το επιχειρησιακό κέντρο «Όλυμπος» μου είπε ότι έρχονται για να βάλουμε μία σειρά γιατί είχε ξεφύγει το συμβάν. Είχα ενημερώσει ότι έρχεται ο διοικητής της ΕΜΑΚ, με οκτώ αυτοκίνητα από την Κινέττα. Μίλησα με τον κύριο Κολοκούρι, τον διοικητή της ΕΜΑΚ, περασμένες 21.00. Μόλις ήρθε τον κατεύθυνα στο κέντρο και στον ναυτικό όμιλο μαζί με την ομάδα της ΕΜΑΚ, γιατί είχα αντιληφθεί πολλά καμένα αυτοκίνητα. Εκεί παράλληλα είδα και προβολείς να ψάχνουν τη θάλασσα. Όταν ρώτησα τι κάνει ο προβολέας, μου είπε κάποιος ότι ψάχνει ανθρώπους που ήταν στη θάλασσα. Σε κάποια φάση ήρθαν τα αυτοκίνητα της πυροσβεστικής και άρχισαν να σβήνουν τα σπίτια, μετά τις 21.30 από όσο θυμάμαι».

Ο μάρτυρας ρωτήθηκε για τους λόγους που δεν έφτασε νωρίτερα βοήθεια αλλά δεν ήταν σε θέση να απαντήσει.

«Δεν το ξέρω. Δεν ξέρω αν υπήρχαν, δεν ξέρω αν ήταν εγκλωβισμένα. Από τις 19.30 περίπου που ήμουν μέσα εάν υπήρχανε και οχήματα θα είχαν τη δυνατότητα να επιχειρούν στο Μάτι. Από τη στιγμή που πέρασε η φωτιά και έφτασε στη θάλασσα, εκεί μέσα στο καμένο μπορείς να επιχειρήσεις» τόνισε και συνέχισε αναφέροντας: «Από τη στιγμή που η πυρκαγιά απέκτησε μία τέτοια δυναμική κανένα εναέριο μέσο δεν θα μπόρεσα να ρίξει μπροστά στο μέτωπο, δηλαδή στην κυρία κατεύθυνση της πυρκαγιάς. Αν δε βλέπει που θα ρίξει, δεν κάνει ρίψη. Θεωρώ ότι ρίψεις έγιναν στο πλάι. Δεν υπάρχει τρόπος να προσδιορίσω πόσα εναέρια μέσα θα αντιμετώπιζαν την πυρκαγιά»

Ερώτηση: Δεν υπήρχε ένας άνθρωπος στα αρχικά στάδια της πυρκαγιάς που να μπορούσε να εκτιμήσει με τα δεδομένα που είχε, την δύναμη, την ένταση και την καταστροφική πορεία της πυρκαγιάς; Ούτε υπήρχε περίπτωση να αναχαιτιστεί; Και αν δεν υπήρχε, οφείλεται να δώσετε εντολή εκκένωσης;

Απάντηση: Αυτή η πυρκαγιά είχε κάποια χαρακτηριστικά. Ένα από αυτά είναι ότι είχε συνεχώς επιδεινούμενη κατάσταση. Πιστεύω, ότι με τις συγκεκριμένες συνθήκες δεν υπήρχε δυνατότητα να εκτιμηθούν οι χρόνοι. Έβλεπες ότι είναι μια δύσκολη φωτιά. Ένας μέσος πυροσβέστης θα μπορούσε ίσως να κάνει εκτίμηση ως προς το χώρο, αλλά όχι ως προς τον χρόνο.

Ερώτηση: Εκτίμησαν το χρόνο λάθος;

Απάντηση: Εκτιμώ ότι μπορεί να εκτιμήθηκαν και λάθος οι χρόνοι…Η φωτιά αλλάζει συμπεριφορά αλλάζει πολύ γρήγορα. Οι άνεμοι ήταν καταβάτες. Όταν έπιασε την κατηφόρα η ταχύτητα εξάπλωσης της πολλαπλασιάστηκε. Έφυγε προς τα κάτω με μεγαλύτερη δύναμη, δεν ήταν απλώς 90 km αλλά μπορεί να ήταν 110 km. Επίσης τα ρέματα την άπλωσαν. Έφτασε από ενάμιση χιλιόμετρο που ήταν στο νέο Βουτζά σε 4 km κάτω στη θάλασσα. Η δεύτερη φάση της ήταν στο Βουτζά. Όταν άλλαξε η βλάστηση απέκτησε εκπληκτική ταχύτητα.

Ερώτηση: Αυτά δεν ήταν γνωστά;

Απάντηση: Ήταν άλλα να τα συνδυάσεις όλα μαζί, ήταν αρκετά εως πολύ δύσκολα. Η συνήθης κατάσταση, προοπτική της πυρκαγιάς είναι ότι μόλις μπαίνει σε κατοικημένη περιοχή επιβραδύνεται. Εδώ συνέβη το αντίθετο. Μπήκε 3,5 χιλιόμετρα εντός της κατοικημένης περιοχής επειδή την πήγε η άγρια βλάστηση που υπήρχε. Διατέθηκαν οι δυνάμεις που μπορούσαν να διατεθούν. Όταν πήγα εγώ αυτά που ήρθαν τα έβαλα εκεί που έπρεπε.

Ερώτηση: Εσείς πετάτε εκεί και βλέπετε πριν φτάσεις στο Λύρειο. Αν η οικογένεια σας κατοικούσε στο Μάτι τι θα της λέγατε;

Απάντηση: Να έχουν το νου τους και θα τους έλεγα να πάνε στη θάλασσα. Πετάω χρόνια, ποτέ δεν έχω προτρέψει για εκκένωση πληθυσμού. Δεν ξέρω την γεωγραφία σε όλη την Ελλάδα και τις συνθήκες και πρέπει να είμαι προσεκτικός. Υπήρχαν παράμετροι που δεν τις ήξερα. Δεν μπορούσα να φανταστώ ότι δεν είχε πρόσβαση αυτή η ακτογραμμή. Δεν μπορούσα να φανταστώ ότι κάποιος που βρισκόταν 50 m από τη θάλασσα δεν μπορεί να πάει εκεί.

Ερώτηση: Αν όμως υπάρχει συντονισμός, ο Δήμος που έχει κάνει την πρόβλεψη του για περιπτώσεις ανάγκης, επειδή γνωρίζουν την ακτογραμμή σύμφωνα με το σχέδιο δράσης, θα μπορούσε να ειδοποιήσει έγκαιρα τους ανθρώπους;

Απάντηση: Η απομάκρυνση πρέπει να γίνει οργανωμένα όπως λέει το σχέδιο. Αν γίνει άτακτα υπάρχει κίνδυνος. Ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι να βγάλουμε τον κόσμο στο δρόμο. Είναι πιο ευάλωτος στα αυτοκίνητα του και στο δρόμο παρότι είναι στο σπίτι του. Αν εγώ έλεγα «φύγετε» πιθανόν να υπήρχε κι άλλος κόσμος έξω και να είχαμε περισσότερα θύματα. Ο Βουτζάς έχει μόνο τρεις εξόδους. Απομάκρυνση δεν εννοούμε παίρνω το αμάξι και σώζω τον εαυτό μου. Απομάκρυνση εννοούμε να δώσουμε δυνατότητα σε όλο τον κόσμο να φύγει.

newsit

Δες επίσης

Ο Σωκράτης Φάμελλος νέος πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ

Ο Σωκράτης Φάμελλος είναι ο νέος πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, καθώς συγκέντρωσε από την πρώτη Κυριακή ...