Τον δρόμο για αλλαγές στη νομοθεσία τροφίμων με την υποχρεωτική επισήμανση της χώρας προέλευσης του γάλακτος άνοιξε το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης με την ολοκλήρωση της διαδικασίας κατάρτισης υπουργικής απόφασης και απομένει να σταλεί στην Κομισιόν για διαβούλευση στα κράτη-μέλη.
Η μη αναγραφή προέλευσης στο γάλα, που θεσμοθετήθηκε προ διετίας σε συνδυασμό με την αύξηση της διάρκειας ζωής του φρέσκου γάλακτος από τις πέντε στις επτά ημέρες, προκάλεσε όπως αναμενόταν ανεξέλεγκτες εισαγωγές φθηνού γάλακτος στη χώρα μας.
Η ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, ασκώντας πιέσεις στα αρμόδια κοινοτικά όργανα ώστε να καθιερωθεί στις συσκευασίες η υποχρεωτική αναφορά της χώρας προέλευσης του γάλακτος, προχώρησε σε μια σειρά παρεμβάσεων που είχαν ανακοινωθεί μετά τα πρόσφατα αποκαλυπτικά δημοσιεύματα του «Εθνους» για την «πλημμυρίδα» εισαγόμενου φθηνού φρέσκου γάλακτος που βαφτίζεται ελληνικό, αφήνοντας στα αζήτητα την ελληνική παραγωγή.
Οι εισαγωγές
Η μη αναγραφή προέλευσης στο γάλα, που θεσμοθετήθηκε προ διετίας σε συνδυασμό με την αύξηση της διάρκειας ζωής του φρέσκου γάλακτος από τις πέντε στις επτά ημέρες, προκάλεσε όπως αναμενόταν ανεξέλεγκτες εισαγωγές φθηνού γάλακτος στη χώρα μας
Η μη αναγραφή προέλευσης στο γάλα, που θεσμοθετήθηκε προ διετίας σε συνδυασμό με την αύξηση της διάρκειας ζωής του φρέσκου γάλακτος από τις πέντε στις επτά ημέρες, προκάλεσε όπως αναμενόταν ανεξέλεγκτ
Πέρυσι εισήχθησαν στη χώρα μας περισσότεροι από 35.000 τόνοι φρέσκου γάλακτος, χωρίς να γνωρίζει κανείς πού κατευθύνθηκαν, δεδομένου ότι δεν υπάρχουν στην ελληνική αγορά προϊόντα ξένης ετικέτας, ενώ οι συνολικές εισαγωγές διαφόρων ειδών γάλακτος ανήλθαν πέρυσι σε 113.000 τόνους. Με την εν λόγω απόφαση θεσπίζεται πλέον υποχρεωτική επισήμανση προέλευσης για το γάλα, τόσο στις συσκευασίες γάλακτος, όσο και στα γαλακτοκομικά προϊόντα προσυσκευασμένα ή μη των άρθρων 80-84 του Κώδικα Τροφίμων και Ποτών, συμπεριλαμβανομένου του ζυμωμένου γάλακτος. Η επισήμανση θα αφορά την αναγραφή της χώρας άμελξης, της χώρας επεξεργασίας και της χώρας συσκευασίας. Προβλέπεται παροχή χρονικού διαστήματος έξι μηνών μετά τη δημοσίευση της υπουργικής απόφασης.
Παρόμοια διαδικασία έκδοσης εθνικής νομοθεσίας κοινοποιήθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή από τη Γαλλία, την Ιταλία, τη Λιθουανία και την Πορτογαλία. Στην περίπτωση της Γαλλίας, που ήταν και η χώρα που νομοθέτησε σχετικά, το αίτημα έγινε δεκτό από τον Ευρωπαίο επίτροπο.
Οπως έχουν εξηγήσει στο «Εθνος» υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, οι γαλακτοβιομηχανίες, κάνοντας χρήση του κοινοτικού τελωνειακού κώδικα, έχουν τη δυνατότητα να εμφανίζουν το εισαγόμενο γάλα ως ελληνικό προϊόν, εφόσον μεταποιείται ουσιωδώς. Αυτό που περιγράφουν παράγοντες του υπουργείου είναι ότι, παρόλο που οι εισαγωγές γάλακτος είναι καθόλα νόμιμες, υπάρχει παραπλάνηση του καταναλωτή ο οποίος επιλέγει ένα προϊόν που θεωρεί ότι παρασκευάζεται με ελληνική πρώτη ύλη. Ωστόσο, όπως οι βιομηχανίες έχουν κάθε νόμιμο δικαίωμα να εισάγουν γάλα, έτσι και οι καταναλωτές έχουν κάθε δικαίωμα να γνωρίζουν την πραγματική προέλευση του γάλακτος που αγοράζουν.
Με την κατάρτιση εθνικής νομοθεσίας, υλοποιείται η πολιτική βούληση της κυβέρνησης, αφού η ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης με τη νομοθέτηση αυτή:
• Ικανοποιεί το εκπεφρασμένο αίτημα των Ελλήνων καταναλωτών για ενημέρωση σχετικά με την προέλευση του γάλακτος ως κύριου συστατικού των μεταποιημένων γαλακτοκομικών τροφίμων και την ανάγκη προστασίας τους μέσω της διαφάνειας και ασφαλέστερης ιχνηλασιμότητας
• προασπίζει τα συμφέροντα των Ελλήνων γαλακτοπαραγωγών κτηνοτρόφων σε μια περίοδο κρίσιμη για την κτηνοτροφία σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης
• συμβάλλει στη διασφάλιση της ποιότητας των ελληνικών γαλακτοκομικών και τυροκομικών προϊόντων, απέναντι σε πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού
• παρέχει τόσο στους καταναλωτές όσο και στους παραγωγούς ασφαλές έδαφος για την ανάπτυξη καταναλωτικών και παραγωγικών πρακτικών οι οποίες μεσοπρόθεσμα θα διασφαλίσουν την καταναλωτική εμπιστοσύνη στα ελληνικά γαλακτοκομικά προϊόντα και θα δώσουν ώθηση στην ελληνική παραγωγή.
ΟΙ «ΤΡΥΠΕΣ»
Αλλαγές στους ελεγκτικούς μηχανισμούς
Παράλληλα με την αλλαγή νομοθεσίας, στο μικροσκόπιο των αρμόδιων υπηρεσιών θα μπουν και οι «τρύπες» των ελεγκτικών μηχανισμών, ώστε να καταπολεμηθεί στη ρίζα του το φαινόμενο της ελληνοποίησης εισαγόμενων προϊόντων γάλακτος. Σήμερα, εκτός από αθρόες είναι και ανεξέλεγκτες οι εισαγωγές προϊόντων γάλακτος στη χώρα, καθώς το σύστημα μέσω του οποίου ελέγχονται οι εισκομίσεις γάλακτος στις γαλακτοβιομηχανίες και τις μεταποιητικές τυροκομικές μονάδες, είναι κατ’ ουσίαν «τυφλό», αφού δεν είναι συνδεδεμένο με τα τελωνεία της χώρας. Αυτό στην πράξη σημαίνει πως τα στοιχεία που δίνουν βιομηχανίες και μονάδες μεταποίησης στον Ελληνικό Οργανισμό Γάλακτος δεν ανταποκρίνονται κατ’ ανάγκην στην πραγματικότητα. Και αυτό γιατί δεν μπορούν να επιβεβαιωθούν ή όχι από τα τελωνεία της χώρας.
Διασύνδεση
Βασικό ζητούμενο για την ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης είναι να βρεθούν τρόποι διασύνδεσης των υπαρχόντων ελεγκτικών μηχανισμών, ώστε να καταπολεμηθεί το φαινόμενο της ελληνοποίησης. Μάλιστα οι γαλακτοπαραγωγοί έχουν απαιτήσει από το υπουργείο να προχωρήσει σε έλεγχο των γαλακτοβιομηχανιών, ώστε να ελεγχθούν οι πηγές τροφοδοσίας τους και η προέλευση της πρώτης ύλης που χρησιμοποιείται στα διάφορα προϊόντα τους.
Τα επίσημα άλλωστε στατιστικά μεγέθη του ισοζυγίου γάλακτος δημιουργούν ερωτηματικά ως προς τις πραγματικές ποσότητες ξένου γάλακτος που εισάγεται στη χώρα. Ενώ από το 2011 μέχρι σήμερα -σύμφωνα με εκπροσώπους φορέων του κλάδου της ελληνικής αγελαδοτροφίας- ο αριθμός των αγελάδων στη χώρα (ζωικό κεφάλαιο) έχει μειωθεί από 116.000 σε 80.000 περίπου, η παραγωγή γάλακτος κατά περίεργο τρόπο δεν εμφανίζει ανάλογη μείωση. Από 638.000 τόνους το 2011, εμφανίζεται να έχει μειωθεί στους 602.000 τόνους το 2015.
ethnos.gr