Αντίθετοι στην εγκατάσταση τερματικού σταθμού LNG στον Παγασητικό, πίσω από τον Σωρό εμφανίζονται και οι κάτοικοι της Κριθαριάς, οι οποίοι εξέδωσαν ανακοίνωση, ύστερα από τις σφοδρές αντιδράσεις των κατοίκων του Αγίου Στεφάνου και του Βόλου στην επένδυση της Mediterranean Gas. Την ίδια ώρα ο περιφερειακό σύμβουλος Μαγνησίας Κώστας Χαλέβας, φέρνει το θέμα στο Περιφερειακό συμβούλιο Θεσσαλίας προς συζήτηση.
Η ανακοίνωση των κατοίκων της Κριθαριάς:
Ο Σύλλογος Κατοίκων Κριθαριάς «ΝΕΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ»,αποφάσισε ομόφωνα να αντιταχθεί στα σχέδια χωροθέτησης σταθμού αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στη Μαγνησία και ειδικότερα εντός του Παγασητικού Κόλπου και σε περιοχή μεταξύ του Σωρού και της Κριθαριάς(σύμφωνα με όσα προσφάτως ανακοίνωσε η κατασκευάστρια εταιρεία), λαμβάνοντας υπόψη τα μέχρι σήμερα επιστημονικά δεδομένα και τη διεθνή εμπειρία αναφορικά με τους σοβαρότατους κινδύνους ενός τέτοιου εγχειρήματος και τις αρνητικές επιπτώσεις του στο οικιστικό, φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον της περιοχής μας.
Ειδικότερα:
Διεθνώς η κατασκευή σταθμών LNG πλησίον οικισμών, εντός κόλπων ή σε σεισμογενείς περιοχές ΑΠΟΦΕΥΓΕΤΑΙ, τόσο για λόγους ασφαλείας όσο και για την προστασία του περιβάλλοντος, της ζωής και της υγείας των κατοίκων. Και αυτό διότι υφίσταται κίνδυνος διαρροής αερίου από το σταθμό και τα πλοία που τον εφοδιάζουν, με ανυπολόγιστες συνέπειες για τον υδροβιότοπο και όλες τις δραστηριότητες που σχετίζονται με την περιοχή (αναψυχή, τουρισμός, αλιεία, καταδύσεις κ.α.).
Επίσης, σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία, προκειμένου να διατηρείται στις πλωτές αποθήκες το φυσικό αέριο σε υγρή μορφή υπό θερμοκρασία -162 ○C, απαιτείται η χρήση εκατοντάδων τόνων ψυκτικού υλικού, το οποίο σε περίπτωση διαρροής του καταστρέφει ολοσχερώς το θαλάσσιο περιβάλλον με ολέθριες συνέπειες για το υδάτινο (και όχι μόνο) οικοσύστημα ενός κλειστού και αβαθούς κόλπου, όπως ο Παγασητικός.
Υφίσταται επίσης ο κίνδυνος πυρκαγιάς ή/και εκρήξεως από διαρροή εντός του σταθμού, με τις συνέπειες ενός τέτοιου ατυχήματος να περιγράφονται ως απολύτως καταστροφικές από ανθρωπιστικής και περιβαλλοντικής άποψης. Ατυχήματα σε σταθμούς αποθήκευσης LNG, όπως ενδεικτικά στο λιμάνι Skikda της Αλγερίας το 2004 που στοίχισε τη ζωή σε 27 άτομα και προκάλεσε τον τραυματισμό άλλων 72, στην Ουάσιγκτον το 2014, στις εγκαταστάσεις του Hammerfest και του Tjeldergodden στη Νορβηγία στις 28 Σεπτεμβρίου και 2 Δεκεμβρίου 2020 αντίστοιχα, καθώς πολύ πρόσφατα (14.06.2022) στην εγκατάσταση Freeport στο Τέξας των ΗΠΑ, αποδεικνύουν ότι τέτοιου τύπου βιομηχανικές εγκαταστάσεις, ακόμη κι όταν υλοποιούνται βάσει των ισχυόντων κάθε φορά περιβαλλοντικών όρων και λειτουργούν με τους πλέον αυστηρούς κανονισμούς ασφαλείας – ακόμη και σε πολύ προηγμένες τεχνολογικά χώρες με μεγάλη εμπειρία στην κατασκευή και διαχείριση τέτοιων μονάδων – εξακολουθούν να ενέχουν κίνδυνο ενός καταστροφικού ατυχήματος.
Επιπλέον οι συγκεκριμένες βιομηχανικές μονάδες επιβαρύνουν ούτως ή άλλως και αλλοιώνουν την ισορροπία του υδάτινου οικοσυστήματος εξαιτίας της συχνής διέλευσης τεράστιων φορτηγών πλοίων (LNGcarriers) που τροφοδοτούν την πλωτή αποθήκη υγροποιημένου φυσικού αερίου, με σοβαρή επιβάρυνση της ναυσιπλοΐας και των τουριστικών δραστηριοτήτων των παρακείμενων περιοχών και απολύτως καταστροφικές συνέπειες για την αλιεία.
Σε όλα τα παραπάνω πρέπει να προστεθεί και η τεράστια θερμική και ηχητική ρύπανση που προκαλείται από τους σταθμούς αποθήκευσης και επαναεριοποίησηςLNG, καθώς και η σημαντική και μη αναστρέψιμη υποβάθμιση του φυσικού και του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος μέσω της καθημερινής χρήσης μεγάλης ποσότητας τοξικών ουσιών και της άντλησης μεγάλου όγκου θαλάσσιων υδάτων, αλλά και μέσω της έκλυσης μεθανίου κατά τη φάση αεριοποίησης του LNG και κατά τη χρήση του φυσικού αερίου ως καυσίμου.
Πέραν των ανωτέρω, τέτοιου τύπου ενεργειακές μονάδες αποτελούν τον πρώτο στόχο σε περίπτωση οιασδήποτε εχθρικής ενέργειας καθιστώντας έτσι και την ευρύτερη περιοχή στόχο (π.χ. επιθέσεις τον Απρίλιο και Οκτώβριο 1987 στις ιρανικές πλωτές εγκαταστάσεις πετρελαίου στοReshadat).
Όλα τα παραπάνω, δηλαδή ο κίνδυνος ατυχήματος (ο οποίος πολλαπλασιάζεται σε μια σεισμογενή περιοχή όπως η Μαγνησία), η διασάλευση του υδάτινου οικοσυστήματος, η καταστροφή της αλιείας, η επιβάρυνση της ναυσιπλοΐας και των δραστηριοτήτων αθλητισμού και αναψυχής, η υποβάθμιση του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος, ο κίνδυνος εχθρικών ενεργειών, είναι μερικοί από τους λόγους που οι σταθμοί αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) κατασκευάζονται και λειτουργούν σε ΑΝΟΙΧΤΕΣ ΘΑΛΑΣΣΕΣ και σε ΣΕ ΜΕΓΑΛΗ ΑΠΟΣΤΑΣΗ από κατοικημένες περιοχές. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι ανάλογη πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης του νέου τερματικού σταθμού της Αλεξανδρούπολης κατασκευάσθηκε σε απόσταση 17,6 χλμ. από το λιμάνι της πόλης, σε ανοικτή θάλασσα και σε απόσταση περίπου 10 χλμ. από την πλησιέστερη ακτή.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, εμείς οι κάτοικοι της Κριθαριάς&Πλακών Βόλου Ν. Μαγνησίας ΔΗΛΩΝΟΥΜΕ ότι θα αντιδράσουμε αποφασιστικά στην υλοποίηση του άνω σχεδίου και ΚΑΛΟΥΜΕ όλους τους τοπικούς φορείς να σταθούν δίπλα μας, να προασπίσουν τα συμφέροντα της Μαγνησίας και τα δικαιώματα των κατοίκων της για ασφαλή και ανθρώπινη διαβίωση, αειφόρο ανάπτυξη και ευημερία και να λάβουν άμεσα, δημόσια και υπεύθυνα θέση σχετικά με το προς υλοποίηση σχέδιο εγκατάστασης σταθμού LNG στον Παγασητικό, τον πλέον κλειστό κόλπο της χώρας, εντός της οικιστικής ζώνης και σε μια περιοχή που πληρώνει ήδη μεγάλο περιβαλλοντικό και ανθρωπιστικό τίμημα από τη λειτουργία βιομηχανικών μονάδων εντός ή πλησίον του αστικού ιστού και κατοικημένων περιοχών».
Πηγή: thenewspaper.gr