Πρόστιμα, λογαριασμοί νερού και οποιαδήποτε άλλη οφειλή θα μπορούν να ρυθμιστούν με μια νέα πιο ευνοϊκή συνθήκη, την οποία προβλέπει νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών που τέθηκε σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση.
Η σχετική πρόβλεψη αφορά, πάντως, οφειλές που βεβαιώθηκαν έως τις 31 Αυγούστου 2024.
Γράφει ο Βαγγέλης Δουράκης
Το νομοσχέδιο δίνει τη δυνατότητα στους οφειλέτες να ρυθμίσουν σε έως 60 δόσεις τα χρέη προς τους δήμους και τα νομικά τους πρόσωπα. Μια τέτοια εξέλιξη ενδεχομένως να είναι ευεργετική και για την ίδια την τοπική αυτοδιοίκηση, καθώς αυτή την στιγμή το ύψος των οφειλών προς τους δήμους και τις Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) αγγίζειτα 3,6 δισ. ευρώ.
«Κούρεμα» και σε πρόστιμα και προσαυξήσεις
Και αυτό γιατί αρκετοί οφειλέτες ενδεχομένως να αποφασίσουν να αποπληρώσουν τα χρέη τους, καθώς τους δίνεται η δυνατότητα αποπληρωμής σε πολλές δόσεις.
Η ρύθμιση αφορά οφειλές που βεβαιώθηκαν έως τις 31 Αυγούστου 2024 και ενεργοποιείται ύστερα από αίτηση του οφειλέτη προς την αρμόδια για την είσπραξή τους υπηρεσία του οικείου δήμου ή του νομικού του προσώπου έως τις 30 Νοεμβρίου 2024.
Για τους ευάλωτους οφειλέτες, τα χρέη καταβάλλονται με σημαντική απαλλαγή από προσαυξήσεις, τόκους και πρόστιμα εκπρόθεσμης υποβολής.
Εάν το ποσό καταβληθεί εφάπαξ η απαλλαγή είναι κατά 95%, ενώ εάν καταβληθεί από 13 έως 60 δόσεις η απαλλαγή είναι της τάξης του 75%.
Επίσης, διευκολύνεται ο συμψηφισμός των οφειλών των ΔΕΥΑ με αυτές των δήμων, χωρίς την προσκόμιση ενημερότητας, μειώνοντας με τον τρόπο αυτό τις ληξιπρόθεσμες οφειλές τους.
Τι θα ισχύσει για χρέη άνω των 10.000 ευρώ
Για κάθε οφειλή προς τους δήμους άνω των 10.000 ευρώ θεσπίζεται πάγια δυνατότητα προσφυγής στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών του ν.4738/2020.
Το νομοσχέδιο προβλέπει ακόμα την απαλλαγή από δημοτικά τέλη των ιδιοκτητών μη ηλεκτροδοτούμενων κτηρίων, εφόσον προσκομίσουν υπεύθυνη δήλωση και βεβαίωση του αρμόδιου διαχειριστή δικτύου περί μη ηλεκτροδότησης και δεν αναζητούνται τυχόν οφειλές για την περίοδο πριν την υποβολή της σχετικής δήλωσης.
Με άλλη διάταξη εκσυγχρονίζεται μετά από 50 χρόνια το πλαίσιο επιβολής του τέλους παρεπιδημούντων, προκειμένου να επιβάλλεται από τους Δήμους με τρόπο δικαιότερο και αναλογικότερο, σύμφωνα με τις ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής και την επιβάρυνση που υφίσταται από τους επισκέπτες και τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε αυτή.
Συγκεκριμένα, δίνεται η δυνατότητα επιλογής του ποσοστού από τον κάθε δήμο στο 0,5% ή 0,75%, ώστε να ενισχυθούν τα έσοδα του κάθε δήμου ανάλογα με τις υποδομές που διαθέτει και τις τοπικές ιδιαιτερότητες.
Ακόμη, τριπλασιάζεται το πρόστιμο για την αυθαίρετη χρήση κοινόχρηστων χώρων και αυστηροποιούνται οι κυρώσεις από τη μη συμμόρφωση των παραβατών στην άρση της παράνομης κατάληψης, προκειμένου να διευκολυνθεί η απελευθέρωση του δημόσιου χώρου και η απρόσκοπτη διέλευση των πεζών.
Ρύθμιση προτείνει ότι η παροχή γάλακτος στους δικαιούχους εργαζόμενους των ΟΤΑ αντικαθίσταται από ετήσια καταβολή χρηματικού ποσού ύψους 300 ευρώ, αφορολόγητη και ακατάσχετη, προκειμένου να ωφεληθούν άμεσα οι εργαζόμενοι, καθώς όπως αναφέρει η αιτιολογική έκθεση, θα λάβουν τέλος οι καθυστερήσεις που παρατηρούνταν στην παροχή γάλακτος λόγω των χρονοβόρων διαγωνιστικών διαδικασιών.
Το νομοσχέδιο θα παραμείνει αναρτημένο στο www.opengov.gr και στο diavoulefsiypes.gr για παρατηρήσεις έως τις 16 Σεπτεμβρίου 2024.
enikos