Οι βαθμολογίες ανακοινώθηκαν, δίνοντας μια πρώτη εικόνα στους υποψηφίους για το ποιες σχολές υπάρχουν πιθανότητες να πιάνουν, συγκριτικά με τις Βάσεις εισαγωγής τους του προηγούμενου έτους, ώστε να μπορέσουν να φτιάξουν ένα σωστό -κατά τις προτιμήσεις και ανάγκες τους- Μηχανογραφικό.

Πώς γίνεται η συμπλήρωση του Μηχανογραφικού – Η προθεσμία

Χρησιμοποιώντας τον προσωπικό κωδικό ασφαλείας τους (password), οι υποψήφιοι θα μπορούν να επισκέπτονται την ηλεκτρονική διεύθυνση michanografiko.it.minedu.gov.gr και να επιλέγουν το Μηχανογραφικό Δελτίο (Μ.Δ.) για εισαγωγή στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα ή/και το Παράλληλο Μηχανογραφικό Δελτίο (Π.Μ.Δ.) για εισαγωγή στις Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (πρώην δημόσια ΙΕΚ)

Παράλληλα, μέσω της εφαρμογής υπολογισμού μορίων που είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα markcalc.it.minedu.gov.gr, οι υποψήφιοι θα έχουν τη δυνατότητα να υπολογίσουν το σύνολο των μορίων και για τις Σχολές, Τμήματα ή Εισαγωγικές Κατευθύνσεις, η εισαγωγή στις οποίες προϋποθέτει την εξέταση σε ειδικό μάθημα ή πρακτικές δοκιμασίες (αγωνίσματα).

Να σημειωθεί ότι η κατάθεση των Μηχανογραφικών Δελτίων για τα πανεπιστημιακά ιδρύματα, αλλά και για τα δημόσια ΙΕΚ (ΣΑΕΚ), θα έχουν περιθώριο 10 ήμερων για να οριστικοποιηθούν και να λήξει η προθεσμία.

Υπενθυμίζεται ότι οι υποψήφιοι που είχαν δηλώσει συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις 2024 και παραπέμπονται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, στις επαναληπτικές πανελλαδικές εξετάσεις του Σεπτεμβρίου, καταθέτουν Μηχανογραφικό μετά τις επαναληπτικές εξετάσεις, οπότε και θα μπορέσουν να αποκτήσουν προσωπικό κωδικό ασφαλείας.

Συμβουλές για το «σωστού» μηχανογραφικού

Οι υποψήφιοι θα μπορούν να επεξεργαστούν το Μηχανογραφικό τους και να δηλώσουν προσωρινές προτιμήσεις (Προσωρινή Αποθήκευση Μηχανογραφικού) και στη συνέχεια να προχωρήσουν στην τελική υποβολή του (Υποβολή Μηχανογραφικού Δελτίου) στις ημερομηνίες που θα ανακοινώσει το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.

Οι επιλογές  που σου δίνουν τη δυνατότητα για εξειδίκευση (upskilling) και επανειδίκευση (reskilling)

Σε αυτό το διάστημα -και μέχρι να ανοίξει η πλατφόρμα για την υποβολή του Μηχανογραφικού- είναι πολύ σημαντικό, οι υποψήφιοι να ερευνήσουν με περισσότερη λεπτομέρεια τα χαρακτηριστικά των σχολών που τους ενδιαφέρουν, πέραν από την κατάταξή τους με βάση τις Βάσεις εισαγωγής.

Αυτό που αξίζει να σημειωθεί είναι ότι οι προπτυχιακές σπουδές δεν καθορίζουν αποκλειστικά τη μετέπειτα επαγγελματική διαδρομή, καθώς τα «κλειδιά» του μέλλοντος για μία επιτυχημένη επαγγελματική διαδρομή είναι η εξειδίκευση (upskilling) και η επανειδίκευση (reskilling).

Τρεις συμβουλές για την επιλογή σχολών στο Μηχανογραφικό

Τα τρία βασικά πράγματα που θα πρέπει να έχουν στο νου τους οι υποψήφιοι είναι τα εξής:

-Να επιλέξουν το γνωστικό αντικείμενο που τους ενδιαφέρει τώρα ή/και στο οποίο έχουν κάποιο ταλέντο, χωρίς να προβληματίζονται για το επάγγελμα που θα κάνουν αργότερα.

-Στην κατάταξη των τμημάτων στο Μηχανογραφικό, να μη λάβουν υπ’ όψιν μόνο την κατάταξη στις λίστες των βάσεων εισαγωγής, αλλά να κάνουν μια οργανωμένη αξιολόγησή τους.

-Η επιλογή πανεπιστημιακού τμήματος στην ηλικία των 18 ετών δεν προσδιορίζει το μοναδικό επάγγελμα που θα κάνουμε στον εργασιακό βίο μας, αλλά είναι η αρχή για μια γνωσιακή διαδρομή συνεχούς μάθησης, διαδοχικών απαιτήσεων για μερική ή ριζική επανειδίκευση και πολλών ευκαιριών για διαφορετικά επαγγέλματα ή/και ειδικεύσεις.

Πώς αξιολογούμε μία σχολή ή ένα τμήμα;

Η κατάταξη των τμημάτων και των σχολών με βάση τις Βάσεις εισαγωγής είναι ένας «ασφαλής τρόπος επιλογής», γιατί περιλαμβάνει τις απόψεις και τις επιλογές χιλιάδων υποψηφίων. Παράλληλα, μία ιστορική διερεύνηση των βάσεων αναδεικνύει και τη δυναμική εξέλιξη των τμημάτων και τη προοπτική τους για το μέλλον.

Ωστόσο, υπάρχουν 10 παράγοντες, με βάση τους οποίους κάθε υποψήφιος μπορεί να αξιολογήσει αντικειμενικά και συνολικά τα τμήματα και τις σχολές, επισκεπτόμενος τις ιστοσελίδες τους.

· Σύγχρονο και επίκαιρο πρόγραμμα σπουδών με πολλαπλές κατευθύνσεις και διεπιστημονική προσέγγιση σπουδών.

· Αναγκαία εκπαιδευτικά εργαστήρια και ύπαρξη φροντιστηρίων και εργασιών σε μεγάλο πλήθος μαθημάτων.

· Σύνδεση με την αγορά εργασίας, δυνατότητα για επαγγελματική πιστοποίηση γνώσεων/δεξιοτήτων και οργανωμένη πρακτική άσκηση σε επιχειρήσεις/οργανισμούς.

· Ακαδημαϊκές πρωτοβουλίες φοιτητών (οργάνωση επιστημονικού συνεδρίου, φοιτητικοί σύλλογοι επιστημονικής επικέντρωσης, συμμετοχή και διακρίσεις φοιτητών σε διαγωνισμούς).

· Διεθνής δικτύωση/συνεργασίες με πανεπιστήμια του εξωτερικού και οργανωμένο πρόγραμμα Erasmus για φοίτηση σε ευρωπαϊκά πανεπιστήμια.

· Λειτουργία ερευνητικών εργαστηρίων, ύπαρξη διδακτορικού προγράμματος και συμμετοχή σε διεθνή ανταγωνιστικά ερευνητικά προγράμματα.

· Οργάνωση μεταπτυχιακών προγραμμάτων σε σύγχρονα επιστημονικά αντικείμενα με καλές προοπτικές απασχόλησης.

· Ακαδημαϊκή ποιότητα των καθηγητών με δημοσιεύσεις σε κορυφαία επιστημονικά περιοδικά και διεθνής αναγνώριση του έργου τους σε διεθνή συνέδρια και επιστημονικούς συνδέσμους.

· Οργάνωση επιστημονικών συνεδρίων και επαγγελματικών εκδηλώσεων για τους φοιτητές και ερευνητές.

· Αξιολόγηση του τμήματος και των μεταπτυχιακών προγραμμάτων του από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) και άλλους διεθνούς οργανισμούς.

Πότε ανακοινώνονται οι Βάσεις

Οι Βάσεις 2024 αναμένεται να ανακοινωθούν την τελευταία εβδομάδα του Ιουλίου, όπως, άλλωστε, και τα ονόματα των επιτυχόντων.

Ωστόσο, η χαμηλή επίδοση των υποψηφίων σε τρία μαθήματα (Ιστορία, Φυσική, Μαθηματικά) δίνει μια πρώτη εικόνα για το πού θα κυμανθούν οι φετινές Βάσεις.

Στο πεδίο των Ανθρωπιστικών Σπουδών οι χαμηλές βαθμολογίες στο μάθημα της Ιστορίας και στη συνέχεια στο μάθημα της Έκθεσης αναμένεται να οδηγήσουν σε πτώση των βάσεων, η οποία θα επηρεάσει κυρίως τις υψηλόβαθμες σχολές.

Στις Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες , οι επιδόσεις των μαθητών στη Φυσική, τα Μαθηματικά και στην Έκθεση δεν είναι ικανοποιητικές οπότε αναμένεται επίσης σημαντική πτώση των βάσεων.

Στο πεδίο Υγείας και Ζωής θα επηρεαστούν οι υψηλόβαθμες σχολές από τις αρνητικές επιδόσεις των μαθητών, κυρίως στο μάθημα της Φυσικής.

Τέλος, στο πεδίο Οικονομίας και Πληροφορικής θα έχουμε πτώση στις υψηλόβαθμες σχολές λόγω των χαμηλών επιδόσεων στα Μαθηματικά, το οποίο πρέπει να αναφέρουμε πως αποτελεί συχνό φαινόμενο στο 4ο επιστημονικό πεδίο.