Με κινητοποιήσεις γονέων σημαδεύτηκε η έναρξη της σχολικής χρονιάς σε διάφορες περιοχές της χώρας, οι οποίοι αντιδρούν στις συγχωνεύσεις τμημάτων, καταγγέλλοντας ότι αντιμετωπίζονται τα παιδιά ως «αριθμοί». Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το 4ο δημοτικό σχολείο στο Μαρκόπουλο, που στεγάζεται σε αίθουσες κοντέινερ μόλις 36 τετραγωνικών μέτρων, με αποτέλεσμα 28 άτομα να αναγκάζονται να στοιβάζονται σε αυτές.
Της Κωνσταντίνας Χαϊνά
Στο συγκεκριμένο σχολείο, οι μικροί μαθητές συνεχίζουν για 15η χρονιά να κάνουν μάθημα σε κοντέινερ, κάτω από αντίξοες και επικίνδυνες συνθήκες. Αν και αρχικά, το 2009 θεωρούνταν μία προσωρινή λύση, κατέληξε το 2024 να είναι μόνιμη, με τις συγχωνεύσεις των τμημάτων, να αποτελεί… το «κερασάκι στην τούρτα». Οι γονείς πλέον, έχουν πάρει την κατάσταση στα χέρια τους, και απεγνωσμένοι αποφάσισαν να καθίσουν στα θρανία των παιδιών τους.
Η παρακάτω εικόνα, όπως μπορείτε να δείτε, είναι χαρακτηριστική, καθώς αν και οι γονείς είναι 27, συνολικά 10 από αυτούς δεν κατάφεραν να βρουν χώρο να καθίσουν.
Αναλυτικά, στην επιστολή που κοινοποιήσαν οι γονείς σε όλους τους αρμόδιους φορείς, αναφέρεται πως στην Β’ δημοτικού μέσα σε αυτές τις μικρές αίθουσες θα πρέπει να κάνουν μάθημα 23 παιδιά, 4 εκ των οποίων έχουν γνωμάτευση ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών από δημόσιο φορέα. Οπότε, με τους ενήλικες μέσα στην αίθουσα να φτάνουν τους 5, δηλαδή η δασκάλα, 2 εκπαιδευτικοί παράλληλης στήριξης και 2 ειδικού βοηθητικού προσωπικού, τα συνολικά άτομα ανέρχονται σε 28.
Στην Δ’ δημοτικού, η κατάσταση φαίνεται πως ήταν χειρότερη. Υπήρχαν 28 παιδιά, δύο εκ των οποίων με γνωμάτευση ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών με παράλληλη στήριξη και ειδικό βοηθητικό προσωπικό, οπότε προσμετρώντας και την δασκάλα τους, έκαναν μάθημα 31 άτομα συνολικά.
«Έπειτα από πολλή πίεση αποφασίστηκε το τμήμα στην Δ’ Δημοτικού να διαχωριστεί, αλλά στην Β’ Δημοτικού παραμένει το ίδιο πρόβλημα» αναφέρει χαρακτηριστικά στο enikos.gr, μητέρα μαθήτριας της Β’ Δημοτικού. «Το πρόβλημα είναι ότι υπάρχει πάλι το λεγόμενο “μπαλάκι ευθυνών”, μεταξύ της Πρωτοβάθμιας και της Περιφέρειας. Σε αίθουσες κοντέινερ δεν θα έπρεπε να ισχύουν τα ίδια κριτήρια, όπως σε μία κανονική αίθουσα. Τα παιδιά στριμώχνονται και δεν χωράνε να περάσουν. Το πρώτο θρανίο, είναι πολύ κοντά στον πίνακα, ενώ φυσικά η ηχομόνωση δεν είναι καλή. Η κατάσταση σίγουρα δεν είναι εύκολη, τα παιδιά μας δεν είναι αριθμοί», προσθέτει.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, Νίκος Ζαρμπής τονίζει πως «αυτή είναι η κατάσταση το 2024, σε ένα τμήμα της Δευτέρας Δημοτικού. Στριμώχνονται 28 άτομα. Πρέπει αυτό το τμήμα να διαχωριστεί άμεσα», ενώ ο κ. Θεόδωρος Παπαθεοδώρου, γονέας μαθητή, επισημαίνει πως «από την έναρξη της σχολικής χρονιάς υπάρχουν κινητοποιήσεις. Τα παιδιά μας είναι σε κοντέινερ τα οποία είναι έτσι κι αλλιώς ακατάλληλα για να γίνει μάθημα».
Αναλυτικά η επιστολή
«Οι υπογράφοντες την παρούσα, γονείς των μαθητών της Β’ και Δ’ τάξης, καθώς και των υπολοίπων γονέων του 4ου Δημοτικού Σχολείου Μαρκοπούλου ζητάμε την έγκρισή σας για την άμεση διχοτόμηση των τάξεων αυτών, σε δύο τμήματα όπως ακριβώς λειτούργησαν την περσινή χρονιά και αντίστοιχα για την επείγουσα στελέχωσή τους με εκπαιδευτικούς, για να μη χαθούν ημέρες μαθημάτων. Ως γνωστόν η νομοθεσία προβλέπει τον μέγιστο αριθμό 25 μαθητών ανά τμήμα και την θεσμοθέτηση της παράλληλης στήριξης για παιδιά με ειδικές μαθησιακές ανάγκες με διαγνώσεις από το ΚΕΔΑΣΥ, όμως θα πρέπει να αξιολογούνται και να συνυπολογίζονται τα πραγματικά περιστατικά για κάθε περίπτωση, όπως το γεγονός ότι το σχολείο μας στεγάζεται σε αίθουσες κοντέινερ.
Οι υποδομές του σχολείου είναι εξαιρετικά χαμηλού επιπέδου και οι αίθουσες πολύ μικρές {36 τ.μ.), τα παιδιά και οι ενήλικες συνωστίζονται μέσα σε αυτές με αποτέλεσμα όχι μόνο να φθίνει η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης αλλά και να κινδυνεύει η υγεία και η ασφάλειά τους. Επιπροσθέτως με το Π.Δ. 41/2018 (ΦΕΚ 80/Α’Ί.5.2018) περί πυρασφάλειας κτιρίων προβλέπεται με σαφήνεια πως για κάθε άτομο, είτε είναι μικρός μαθητής είτε ενήλικας εκπαιδευτικός, μέσα σε σχολική αίθουσα, θα πρέπει να αντιστοιχούν 2τ.μ., πόσω μάλλον για σχολικές εγκαταστάσεις κοντέινερ που είναι ακόμα πιο ευαίσθητες στην απειλή της φωτιάς.
Στη Β’ Δημοτικού μέσα σε αυτές τις μικρές αίθουσες θα πρέπει να κάνουν μάθημα 23 παιδιά, 4 εκ των οποίων να έχουν γνωμάτευση ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών από δημόσιο φορέα, οπότε με τους ενήλικες μέσα στην αίθουσα να φτάνουν τους 5, δηλαδή η δασκάλα, 2 εκπαιδευτικοί παράλληλης στήριξης και 2 ειδικού βοηθητικού προσωπικού, άρα 28 άτομα σύνολο. Στην Δ’ Δημοτικού έχουμε 28 παιδιά, δύο εκ των οποίων με γνωμάτευση ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών με παράλληλη στήριξη και ειδικό βοηθητικό προσωπικό, οπότε προσμετρώντας και τη δασκάλα τους θα έχουμε μία αίθουσα κοντέινερ μέσα στην οποία θα προσπαθούν να συνυπάρχουν και να κάνουν μάθημα 31 άτομα σύνολο!
Το αποτέλεσμα είναι να συνωστίζονται τόσοι πολλοί άνθρωποι σε πολύ μικρές αίθουσες και να εγείρονται σοβαρά προβλήματα ασφάλειας σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, σοβαρά προβλήματα ποιότητας φιλοξενίας τόσων ανθρώπων σε τόσο μικρό χώρο και σοβαρά παιδαγωγικά προβλήματα για όλους ανεξαιρέτως τους μαθητές των τμημάτων αφού η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης να φθίνει ανησυχητικά. Επιπλέον ανακύπτουν και προβλήματα υγειονομικού σκοπού και ενδιαφέροντος, όπως αυτό της ανανέωσης του αέρα και της διατήρησης των αποστάσεων στις ασφυκτικά μικρές αίθουσες του σχολείου μας. Ως γνωστόν παρά το πέρας της πανδημίας ο κορονοϊός εξακολουθεί να υπάρχει και μαζί με αυτόν και άλλες επικίνδυνες για την υγεία των μικρών μαθητών ιώσεις του αναπνευστικού. Η κατάσταση αυτή προφανώς και επιβαρύνεται όταν τα παιδιά μας είναι αναγκασμένα να συνωστίζονται σε τόσο μικρούς και κλειστούς χώρους για μεγάλα χρονικά διαστήματα.
Το νομοθετικό πλαίσιο προβλέπει την εξέταση των ιδιαίτερων συνθηκών και προϋποθέσεων κάθε σχολείου και δίνει την δυνατότητα στη Διοίκηση να πράξει ανάλογα με το αναγκαίο για την καλή και εύρυθμη λειτουργία του σχολείου και την ασφάλεια των μαθητών. Η ανάγκη ύπαρξης 2 τάξεων για τη Β’ δημοτικού του σχολείου μας και αντίστοιχα και για την Δ’ δημοτικού, είναι επιτακτικής σημασίας, και για λόγους ασφάλειας αλλά και για την σωστή και εύρυθμη λειτουργία του σχολείου σε καθημερινή βάση.
Σε αυτό το σημείο πρέπει να τονιστεί πως η συνέχιση ύπαρξης 4 τμημάτων και για τις 2 αυτές τάξεις αποτελεί ιδανική λύση, αφού υπάρχουν διαθέσιμες αίθουσες οι οποίες μπορούν να φιλοξενήσουν τα παιδιά και έτσι μπορεί και το σχολείο μας να συνεχίσει να λειτουργεί με ασφάλειας όπως ακριβώς επιτεύχθηκε και όλη την περσινή χρονιά. Ως γονείς που μεγαλώνουμε τα παιδιά μας με αγάπη, κόπο και θυσίες δεν μπορούμε να επιτρέψουμε να γίνουν εκπτώσεις στη μαθησιακή τους πρόοδο, στην ομαλή κοινωνική τους ένταξη και πολύ περισσότερο στην υγεία και ασφάλειά τους».