Δεν είναι η πρώτη φορά που η ιταλική εταιρεία ένδυσης Benetton προκαλεί με μία αμφιλεγόμενη διαφημιστική καμπάνια. Αυτή τη φορά, ακολουθώντας πάντα το “ρεύμα” της εποχής, χρησιμοποίησε για τις διαφημίσεις της εικόνες μεταναστών που μόλις είχαν διασωθεί στην Μεσόγειο. Προκαλώντας την αντίδραση της ΜΚΟ που συμμετείχε στη διάσωση και ανοίγοντας εκ νέου συζητήσεις για τα όρια που μπορεί να υπάρχουν στην καλλιτεχνική έκφραση, ιδιαίτερα όταν ο σκοπός είναι καθαρά εμπορικός.
Η Μη Κυβερνητική Οργάνωση “SOS Méditerranée”, αντέδρασε άμεσα στη χρήση της φωτογραφίας των μεταναστών με τα σωσίβια που μόλις έχουν διασωθεί από το πλοίο “Aquarius” ύστερα από πολυήμερο θρίλερ λόγω της άρνησης της Ιταλίας να τους δεχθεί στο έδαφός της, πράγμα που τελικά έπραξαν οι Ισπανοί. Η γερμανική ΜΚΟ διαχωρίζει πλήρως τη θέση της, τονίζοντας ότι “Η αξιοπρέπεια των ανθρώπων θα πρέπει να γίνεται σεβαστή υπό όλες τις συνθήκες. Η ανθρώπινη τραγωδία που εκτυλίσσεται στην Μεσόγειο δεν θα πρέπει να χρησιμοποιείται για εμπορικούς σκοπούς”. Παράλληλα, καταδικάζει την “ατομική πρωτοβουλία” του φωτογράφου που παραχώρησε το στιγμιότυπο για τη διαφήμιση, υπογραμμίζοντας ότι η ίδια δεν δίνει την συγκατάθεσή της για χρήση των φωτογραφιών της για εμπορικούς σκοπούς.
Οι νέες διαφημίσεις είχαν ήδη προκαλέσει αρνητικές αντιδράσεις, μεταξύ των οποίων και αυτή του αμφιλεγόμενου αρχηγού της εθνικιστικής Λέγκας και υπουργού Εσωτερικών της Ιταλίας, Ματέο Σαλβίνι, ο οποίος έγραψε στο Twitter: “Μόνο εγώ το βρίσκω ποταπό;”.
Και μπορεί η Benetton να μην έχει αντιδράσει επισήμως για όλο το ντόρο που έχει προκληθεί, κατά την πάγια τακτική της, δεν σημαίνει όμως το ίδιο και τον “ιθύνοντα νου” της καμπάνιας, τον επίσης αμφιλεγόμενο φωτογράφο Ολιβιέρο Τοσκάνι, ο οποίος αφού χαρακτήρισε τις φωτογραφίες “δραματικές”, δήλωσε: “Αφού αντιδρά με αυτό τον τρόπο ο Σαλβίνι, τότε είχα απόλυτο δίκιο”. Και όπως είπε με νόημα: “Εγώ έδειξα απλά αυτό που συμβαίνει. Κάποτε ήμασταν μια χώρα με καλούς ανθρώπους, ειλικρινείς και γενναιόδωρους. Δυστυχώς, μετά από μια μικρή περίοδο ευημερίας, που δεν τους άγγιξε καν όλους, γίναμε εγωϊστές”…
Ίσως τελικά και να μην έχει άδικο. Άλλωστε, ο Τοσκάνι θα μπορούσε να θεωρηθεί ο “μέτρ της πρόκλησης” και είναι ο “εγκέφαλος” πίσω από τις αμφιλεγόμενες και σοκαριστικές διαφημίσεις με τις οποίες η Benetton έχει καταφέρει να κάνει πάταγο τις τελευταίες τρεις δεκαετίες.
Από τα τέλη της δεκαετίας του ’80, μέχρι και τις αρχές του 2000, οπότε και αποχώρησε από την Benetton, φρόντισε να μας “σημαδέψει” με αξέχαστες εικόνες όπως αυτή ενός ετοιμοθάνατου ασθενή με AIDS στα χέρια των αγαπημένων του, μιας μαύρης γυναίκας που θηλάζει ένα λευκό μωρό, ή μιας καλόγριας σε “πονηρή” αγκαλιά με ένα νεαρό ιερέα. Και η “κληρονομιά” του συνεχίστηκε και τα επόμενα χρόνια, όπως το 2011 με ένα μπαράζ φωτογραφιών με “αντίπαλους” ξένους ηγέτες που φιλιούνται στο στόμα, όπως ο Πάπας μαζί με έναν ιμάμη…
Σεξ, βία, ρατσισμός, ωμή πραγματικότητα, εικόνες που ρίχνουν γροθιά στο στομάχι κι ανάβουν φωτιές στο μυαλό! Είναι απλά πρόκληση για την πρόκληση; Είναι καλλιτεχνική άποψη; Είναι διαφημιστικό κόλπο; Είναι η νέα εποχή στη δημιουργική έκφραση; Ότι κι αν είναι, το μόνο σίγουρο είναι ότι κάθε φορά δημιουργεί “θόρυβο” γύρω από τη γνωστή ιταλική φίρμα, αλλά και ανοίγει συζητήσεις για τα πολύ σοβαρά θέματα που πραγματεύεται. Και κάθε άλλο παρά τυχαίο είναι το γεγονός ότι σε μια χρονιά που η Benetton κατέγραψε μεγάλες απώλειες, ο Τοσκάνι επέστρεψε “μετά Βαΐων και Κλάδων” κάνοντας αυτό που γνωρίζει καλύτερα από τον καθένα.
news247.gr