Από την εξόφληση των λογαριασμών ρεύματος και τηλεφωνίας μέχρι το γέμισμα του ντεπόζιτου και από τους σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών ΙΧ μέχρι τις θυρίδες για την παραλαβή δεμάτων (smart lockers). Τα σουπερμάρκετ της νέας εποχής τείνουν να μετατραπούν σε καταστήματα για όλες τις χρήσεις, ενσωματώνοντας διαρκώς νέες υπηρεσίες… «προς άγρα πελατών».
Η «μετάλλαξη» των σουπερμάρκετ σε… one stop shop ξεκίνησε πριν από αρκετά χρόνια, ωστόσο οι περισσότερες αλλαγές συντελέστηκαν την τελευταία πενταετία. Και το κυριότερο αθόρυβα… «Μια πραγματική κοσμογονία συντελέστηκε στη φυσιογνωμία των καταστημάτων την τελευταία 5ετία. Πράγματα που δεν φανταζόμασταν ποτέ…», σημειώνουν άνθρωποι του κλάδου, προσθέτοντας πως η ανανέωση είναι διαρκής και εντάσσεται στη διαδικασία προσαρμογής στις σύγχρονες καταναλωτικές συνήθειες. «Όταν σε λίγα χρόνια τα ψώνια θα παραδίδονται στα σπίτια με drones, δεν μπορείς να μείνει πίσω…», αναφέρουν με νόημα.
Στην… πρίζα με ταχυφορτιστές
Από τις πρώτες… παρεμβάσεις που έκαναν οι άνθρωποι του λιανεμπορίου ήταν να ανοιχθούν στην ηλεκτροκίνηση. Διαβλέποντας τη δυναμική της ηλεκτροκίνησης (και τα κίνητρα που δίδει η Πολιτεία και στην Ελλάδα) άρχισαν να εγκαθιστούν φορτιστές ηλεκτρονικών οχημάτων στους χώρους στάθμευσης των καταστημάτων.
Αρχικά στα καταστήματα μεγαλύτερου εμβαδού και σταδιακά και σε μικρότερα. Από τους πρώτους που μπήκαν… στην πρίζα ήταν τα MyMarket του ομίλου METRO, η ΑΒ Βασιλόπουλος, τα Lidl και η Σκλαβενίτης. Στο παιχνίδι εκτιμάται ότι θα μπουν και άλλοι και μάλιστα με όλο πιο προηγμένους φορτιστές και περισσότερες θέσεις…
Έξυπνες θυρίδες για παράδοση 24ώρες το 24ώρο
Από τις τελευταίες προσθήκες είναι οι «έξυπνες θυρίδες» ή αλλιώς smart lockers. Οι έξυπνες θυρίδες αποτελούν ένα νέο μοντέλο παράδοσης προϊόντων στο τελευταίο μίλι προς τους καταναλωτές. Μόλις ένα δέμα παραδοθεί σε μια έξυπνη θυρίδα από έναν διανομέα, ο πελάτης – καταναλωτής ενημερώνεται αυτόματα (με email ή SMS) ότι είναι έτοιμο να παραληφθεί και μπορεί να πάει να το παραλάβει.
Η τοποθέτηση ενός smart locker στον εξωτερικό χώρο ενός σουπερμάρκετ μπορεί να αποτελέσει ένα ακόμη κίνητρο για να μπει και να ψωνίσει στο συγκεκριμένο κατάστημα ο καταναλωτής που έχει πάει να παραλάβει το δέμα του από την έξυπνη θυρίδα. Smart lockers μπορεί να βρει κανείς σε καταστήματα της ΑΒ Βασιλόπουλος, του Μασούτη, της My Market και της κρητική αλυσίδα Χαλκιαδάκης. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Μασούτης είχε «πειραματισθεί» πάνω στην εγκατάσταση ψυχόμενων lockers στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης. Ένα project που όμως δεν προχώρηση.
Ηλεκτρονικό εμπόριο, ίσως με πληρωμή
Η πιο μεγάλη ωστόσο αλλαγή ήταν η μαζική στροφή των ισχυρών σουπερμάρκετ στην κατ’ οίκων διανομή των προϊόντων μετά από ηλεκτρονικές παραγγελίες. Η πανδημία έφερε στο επίκεντρο τη συγκεκριμένη υπηρεσία, η οποία για χρόνια αντιμετωπίζονταν με αρκετή δυσπιστία από τους… παραδοσιακούς λιανέμπορους.
Όλες σχεδόν οι αλυσίδες δημιούργησαν ηλεκτρονικό κατάστημα και μπήκαν στη διαδικασία δημιουργίας των ανάλογων αποθηκευτικών εγκαταστάσεων. Μια διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη. Ακόμη και ο Σκλαβενίτης που ήταν από τους πλέον επιφυλακτικούς μπήκε στο χορό, και μάλιστα με σημαντικές επενδύσεις.
Με βάση τα στοιχεία της Convert Group το πρώτο τρίμηνο του 2023 ο τζίρος των online σουπερμάρκετ – χωρίς να συμπεριλαμβάνονται στις μετρήσεις οι Q-Commerce παίκτες Box, eFood Market, Instashop, Pop Market, Rabbit & Wolt– αυξήθηκε κατά 10% στα 76 εκατ. ευρώ.
Το τελευταίο διάστημα πάντως συζητείται έντονα η επιβολή χρέωσης, αφού πρόκειται για ένα αρκετά απαιτητικό και κοστοβόρο εγχείρημα. Στελέχη του λιανεμπορίου δεν κρύβουν τον προβληματισμό τους για το υψηλό κόστος που «συνοδεύει» την αποστολή προϊόντων μέχρι την πόρτα των νοικοκυριών και υποστηρίζουν πως δεν μπορούν να συνεχίσουν να το επωμίζονται ολόκληρο μόνο τους.
Θεωρούν πως αργά ή γρήγορα θα αναγκαστούν να το μετακυλήσουν στους καταναλωτές, όπως ακριβώς κάνουν οι γνωστές πλατφόρμες delivery όταν παραδίδουν είδη παντοπωλείου (έχουν ελάχιστη χρέωση αποστολής…). Αυτό που τους κρατάει και δεν έχουν προχωρήσει είναι η γενικευμένη αύξηση των τιμών, η οποία πιέζει την κατανάλωση.
Πηγή ΟΤ