Παρασκευή, 15 Νοεμβρίου 2024
trikaladay.gr / Επιχειρηματικότητα / Στ. Σαράντης – Ελληνικά Γαλακτοκομεία: Οι αυξήσεις στα κόστη είναι εξωπραγματικές

Στ. Σαράντης – Ελληνικά Γαλακτοκομεία: Οι αυξήσεις στα κόστη είναι εξωπραγματικές

Με μεσαία μονοψήφια ανάπτυξη «έτρεξε» στο α’ τρίμηνο του 2022 ο όμιλος Ελληνικά Γαλακτοκομεία, παρά τον πόλεμο που ξέσπασε στην Ουκρανία, ανάπτυξη ωστόσο η οποία αποδίδεται καθαρά στις ανατιμήσεις που έχουν περάσει στα προϊόντα όλων των κατηγοριών.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Η», ο όγκος πωλήσεων στο διάστημα αυτό κινήθηκε στα περσινά επίπεδα, ωστόσο ο δεύτερος κύκλος ανατιμήσεων που πέρασε τον περασμένο Φεβρουάριο έχει οδηγήσει σε αύξηση του τζίρου κατά 5%-7% περίπου.

Εξωπραγματικές αυξήσεις

Μιλώντας με το μέλος του ΔΣ του ομίλου και πρόεδρο της Κλιάφας, Στέλιο Μ. Σαράντη, υπογραμμίστηκε ότι «οι αυξήσεις στα κόστη είναι εξωπραγματικές». Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι «στα αιγοπρόβεια προϊόντα οι αυξήσεις είναι της τάξης του 40% και στα αγελαδινά του 20%», συμπληρώνοντας ενδεικτικά ότι «πέρυσι τέτοια εποχή αγοράζαμε αγελαδινό γάλα με 38-39 λεπτά το κιλό, ενώ φέτος αγοράζουμε με 48 λεπτά.

Αντίστοιχα στο πρόβειο αγοράζαμε πέρυσι σε τιμές 95-96 λεπτών και φέτος ο μέσος όρος έχει ανέβει γύρω στο 1,25 ευρώ, με κάποιες συμφωνίες να έχουν κλείσει ακόμα και στο 1,32 ευρώ/ κιλό».

Για το ενεργειακό κόστος, ο κ. Σαράντης αρκέστηκε να τονίσει πως «για τις ανάγκες των εργοστασίων μας σε Ελλάδα και Βαλκάνια, το κόστος μας είναι επιπλέον 2 εκατ. ευρώ μηνιαίως σε σχέση με πέρυσι».

Οι κύκλοι των ανατιμήσεων

Θυμίζουμε ότι στις 15 Νοεμβρίου 2021 πέρασαν οι πρώτες ανατιμήσεις, κατά μέσο όρο 3%-6%, ενώ στις 15 Φεβρουαρίου 2022 ακολούθησαν νέες αυξήσεις, σε ελαφρώς μικρότερα επίπεδα

Σύμφωνα με τον κ. Σαράντη, «για το επόμενο δίμηνο δεν έχει προγραμματιστεί κάποιος νέος κύκλος ανατιμήσεων. Περιμένουμε πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση στο διεθνές περιβάλλον». Πρόσθεσε μάλιστα πως «αν βελτιωθεί η εικόνα, εμείς έχουμε πρόθεση να ρίξουμε τις τιμές. Το είχαμε κάνει εξάλλου και πριν από την πανδημία, το 2018». Παραδέχτηκε πάντως ότι «η κατάσταση σήμερα είναι πολύ δύσκολη».

Τα σχέδια για την ΑΓΝΟ

Σχετικά με το επενδυτικό πλάνο του ομίλου, θυμίζουμε ότι πρόσφατα ολοκληρώθηκε η κατασκευή της νέας μονάδας της Κλιάφας, καθώς και η εξαγορά των περιουσιακών στοιχείων της ΑΓΝΟ. Θυμίζουμε ότι η εταιρεία είχε συμμετάσχει και στον πρώτο διαγωνισμό, στον οποίο είχε επικρατήσει η Κολιός. Στη συνέχεια, με τα προβλήματα της ΑΓΝΟ να μην ξεπερνιούνται, ακολούθησε και δεύτερος διαγωνισμός, αυτός των 10 εκατ. ευρώ, στον οποίο η οικογένεια Σαράντη δεν συμμετείχε καθώς δεν συμπεριλαμβάνονταν τα σήματα.

Η Ελληνικά Γαλακτοκομεία βάζει σε προτεραιότητα να παραγάγει τα πρώτα προϊόντα με το brand ΑΓΝΟ στα εργοστάσια του ομίλου με αρχικό στόχο τη διανομή τους στη Βόρεια Ελλάδα. Αν οι καταναλωτές ανταποκριθούν και ο τζίρος των προϊόντων φθάσει σε κάποια ικανοποιητικά επίπεδα, μπορεί να ακολουθήσει επένδυση στις εγκαταστάσεις της ΑΓΝΟ.

Οι επενδύσεις σε Κύπρο και Ρουμανία

Αναφορικά με το νέο εργοστάσιο χαλλουμιού που ετοιμάζει ο όμιλος στην Κύπρο, δεν αποκλείεται ακόμη και σήμερα να βγει η άδεια προκειμένου να ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής του. Παράλληλα, σε φάση αδειοδότησης βρίσκεται και η νέα επένδυση στη Ρουμανία που αφορά στην επέκταση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων που διαθέτει ο όμιλος στη βαλκανική χώρα.

Πρόκειται για δύο επενδύσεις συνολικού ύψους 80 εκατ. ευρώ.

Σε συζητήσεις για ενίσχυση της παρουσίας στο νερό

Η οικογένεια Σαράντη εξακολουθεί να έχει ως core business τον γαλακτοκομικό κλάδο, χωρίς ωστόσο να την αφήνουν αδιάφορη και άλλοι τομείς του ευρύτερου τομέα τροφίμων και ποτών.

Στα αναψυκτικά, η εξαγορά της Κλιάφας μπορεί να ήταν μια κίνηση που έγινε κυρίως για συναισθηματικούς λόγους και δεν αποτελούσε μέρος της στρατηγικής της, ωστόσο θα κοιτάξει να ενισχύσει την αξία της επένδυσης και να αποτελέσει μια υγιή και κερδοφόρα δραστηριότητα.

Δεν αποκλείεται, παράλληλα, περαιτέρω ενίσχυση της θέσης του ομίλου στον κλάδο του νερού -καθώς «γίνονται συζητήσεις με διαφόρους αναζητώντας πηγές φυσικού μεταλλικού νερού»- στον οποίο έχει παρουσία με το ανθρακούχο νερό Δουμπιά, το οποίο προστέθηκε στο προϊοντικό του χαρτοφυλάκιο προ διετίας.

«Τα φυτικά ροφήματα ήρθαν για να μείνουν»

Σε ό,τι αφορά το portfolio της εταιρείας πλην των γαλακτοκομικών, ο Στέλιος Μ. Σαράντης εκτιμά ότι «τα φυτικά ροφήματα είναι μία τάση που ήρθε για να μείνει. Αυτό το βλέπουμε στις ώριμες αγορές της Ευρώπης, καθώς το μερίδιο αγοράς φθάνει περίπου στο 15%-20%». Σημειώνει χαρακτηριστικά ότι «ο πλανήτης δεν μπορεί να ταΐσει όλο τον κόσμο με ζωική πρωτεΐνη, θα υπάρξει και ένα είδος φυτικής πρωτεΐνης. Βλέπουμε και στην ελληνική αγορά ότι τα φυτικά ροφήματα συνεχίζουν να αυξάνονται, σε αντίθεση με την κατανάλωση γάλακτος που υποχωρεί, για διάφορους λόγους».

 

ΗΜΕΡΗΣΙΑ

Δες επίσης

Κ. Παπαευθυμίου: Παρουσιάζουμε το Επιμελητήριο του αύριο

Σας προσκαλούμε στην εκδήλωση "Beyond Business" που διοργανώνει ο συνδυασμός μας «Επιχειρούμε Μαζί, Αλλάζουμε το ...