Αίσθηση προκαλεί η καταγγελία του προέδρου των μηχανοδηγών του ΟΣΕ Κώστα Γενιδούνια, λίγο μετά τη φονική σύγκρουση τρένων στα Τέμπη, καθώς υποστηρίζει ότι τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου της κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών, δεν έχουν τεθεί ποτέ σε λειτουργία.
«Έβαλαν το ανερχόμενο τρένο σε λάθος γραμμή, δηλαδή του δόθηκε εντολή από τον διαχειριστή της γραμμής, τον ΟΣΕ, να πάει σε λάθος γραμμή» είπε ο κ. Γενιδούνιας μιλώντας στον Realfm 97,8 και τους Νίκο Χατζηνικολάου και Αντώνη Δελατόλλα. «Είναι ανθρώπινο λάθος, σε συνδυασμό με το ότι συνεχίζοντας την πορεία του το τρένο, δεν είχε αυτές τις ενδείξεις που προειδοποιούν τον μηχανοδηγό ότι κάτι έχει πάει λάθος» τόνισε, αναφερόμενος στα αίτια της τραγωδίας στα Τέμπη.
Όπως είπε, ο μηχανοδηγός παίρνει μια εντολή να διανύσει μια απόσταση 70-80 χιλιομέτρων μέχρι τον επόμενο σταθμό που λειτουργεί. Όμως η γραμμή δεν παρακολουθείται με κάποιον τρόπο, δεν υπάρχει ένα κέντρο ελέγχου.
«Δυστυχώς δεν υπάρχει, έχει μαλλιάσει η γλώσσα μας να το λέμε. Από τη στιγμή που το τρένο αναχωρεί από τον σταθμό μέχρι να μεταβεί στον επόμενο εν ενεργεία σταθμό, δεν το βλέπει κανείς», ανέφερε ο πρόεδρος των μηχανοδηγών και εξήγησε τι ακριβώς συμβαίνει με τα ηλεκτρονικά αυτά συστήματα.
«Οι μηχανές που ενεπλάκησαν στο δυστύχημα έχουν εγκατεστημένα συστήματα ασφαλείας τα οποία προστατεύουν και έναντι του ανθρώπινου λάθους. Αυτά δεν έχουν λειτουργήσει ποτέ στην Ελλάδα. Είναι και on board και στην υποδομή. Δυστυχώς δεν λειτουργούν, κι αυτά είναι το προηγμένο μοντέλο που προστατεύει αν κάνει λάθος ο μηχανοδηγός.
Αυτά τα συστήματα έχουν τοποθετηθεί στις μηχανές, δεν λειτούργησαν ποτέ, γιατί μέχρι να ολοκληρωθούν τα έργα υποδομής, οι μηχανές λειτουργούσαν με τα συστήματα αυτά εκτός λειτουργίας. Όταν ολοκληρώθηκε η διπλή ηλεκτροκινούμενη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη προς τα τέλη του 2018, τα συστήματα αυτά είχαν εγκαταλειφθεί, γιατί δεν είχαν λειτουργήσει ποτέ από το 2000. Υπήρχε ένα σχέδιο ανάταξής τους μέσα στο 2020, όμως δεν τέθηκε σε λειτουργία το ETCS, δεν τέθηκαν σε λειτουργία τα φανάρια που δίνουν τις ενδείξεις στους μηχανοδηγούς. Δηλαδή ο μηχανοδηγός που έφευγε χθες από την Λάρισα, ακόμη και με τη παραδοχή του ανθρώπινου λάθους που υπάρχει από τον διαχειριστή της υποδομής, στο επόμενο φανάρι που θα συναντούσε, θα έβλεπε μια ένδειξη που θα τον προειδοποιούσε ότι στην κατεύθυνση που πηγαίνει, κάτι έχει κάνει κατάληψη πάνω στη γραμμή. Αντίστοιχα, ο συνάδελφος που κατέβαινε από τη Θεσσαλονίκη, θα έβλεπε κι αυτός στο σύστημά του ένα φανάρι κίτρινο, και μετά ένα κόκκινο γιατί εκεί το σύστημα θα προειδοποιούσε ότι από την άλλη κατεύθυνση έρχεται τρένο».
«Παρότι ο σιδηρόδρομος βρίσκεται πάντα στην κορυφή των εξαγγελιών, ποτέ δεν έχουν ολοκληρωθεί αυτά τα έργα. Τα συστήματα αυτά δεν ολοκληρώθηκαν γιατί η εργολαβία είχε εγκαταλειφθεί από τις αρχές της δεκαετίας του 2000. Μετά, όταν ολοκληρώθηκε η διπλή ηλεκτροκινούμενη γραμμή το 2018, υπήρχε ο σχεδιασμός, επειδή αυτά τα έργα αυτά είχαν βαλτώσει δεκαετίες τώρα, να γίνει και ανάταξη των συστημάτων αυτών. Δεν έχει γίνει τίποτα μέχρι στιγμής», τόνισε, διευκρινίζοντας ότι την ευθύνη για τη διαχείριση και τη συντήρηση της υποδομής, την έχει ο ΟΣΕ, ενώ την εκμετάλλευση ιδιωτικές εταιρείες, όπως η Ηellenic Train.