Πρωταγωνιστής είναι ένα πρόσωπο που ονομάζεται Χρήστος Κατσιούλης. Ήταν από την πρώτη στιγμή βοηθός επιβλέποντος στην υλοποίηση της σύμβασης και στη συνέχεια έγινε ο πρόεδρος της Επιτροπής που αφορά στην ασφάλεια για τα έργα σηματοδότησης στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Στο έγγραφο με ημερομηνία 3/2/2016 που εστάλη από τον κ. Κατσιούλη (όταν ήταν βοηθός επιβλέποντος) προς τον διευθυντή έργων και προϊστάμενο της ΕΡΓΟΣΕ, καθώς και στον τότε διευθύνοντα σύμβουλο, γινόταν λόγος για «αδικαιολόγητες καθυστερήσεις» του αναδόχου για χρονικό διάστημα 12 μηνών, στην υποβολή μελετών και έναρξη εργασιών.
Όλη αυτή η ιστορία ουσιαστικά έγινε διότι η ανάδοχος εταιρεία που είχε αναλάβει το μεγάλο έργο της σηματοδότησης και την ασφάλεια των ελληνικών σιδηροδρόμων δεν υπέβαλε πιστοποιημένες μελέτες.
Μετά το 2016, η εταιρεία ζήτησε να γίνει μια συμπληρωματική σύμβαση. Υποστήριζε μεταξύ άλλων ότι δεν είχε στη διάθεσή της διάφορα υλικά. Όμως το ελεγκτικό συνέδριο το 2018 έκρινε ότι αυτοί δεν είναι λόγοι ανωτέρας βίας. Έτσι, αποφάνθηκε ότι δεν είναι νόμιμο να γίνει συμπληρωματική σύμβαση για το έργο ανάταξης και αναβάθμισης του συστήματος σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης κλπ. διότι οι λόγοι που επικαλείται η εταιρεία δεν προκύπτουν από τη σύμβαση που είχε αρχικά υπογραφεί. Το δικαστήριο έκρινε πως η εταιρεία θα έπρεπε να υποβάλει κανονικά τις πιστοποιημένες μελέτες και να προχωρήσει στην ολοκλήρωση του έργου. Πράγμα που συνέβη τον Ιούλιο του 2019. Όταν η ανάδοχος εταιρεία υπέβαλε τις τελικές πιστοποιημένες μελέτες, θα περίμενε κανείς ότι πολύ γρήγορα θα υπογράφονταν η συμπληρωματική σύμβαση και θα προχωρούσε το έργο. Όμως αυτό έγινε το 2021. Έναν χρόνο μετά, έρχεται τελικά η παραίτηση του κ. Κατσιούλη από την επιτροπή, καθώς στο νέο έγγραφό του τον Απρίλιο του 2022, κάνει ξανά λόγο για καθυστερήσεις που υπάρχουν από την πλευρά της εταιρείας. Μάλιστα, σε αυτή την επιστολή, μιλά και για αναίτια αποξήλωση υφιστάμενων συστημάτων που ήδη λειτουργούσαν.
Δείτε εδώ την επιστολή
Σημειώνεται ότι ξεκίνησε ήδη έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας για τη σύμβαση «717» των ελληνικών σιδηροδρόμων. «Μπορώ να επιβεβαιώσω ότι η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έχει πράγματι μια εν εξελίξει έρευνα, εξετάζοντας αποκλειστικά πιθανές ζημιές στα οικονομικά συμφέροντα στην ΕΕ», δήλωσε εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας, που επικαλείται το Euractiv. Ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας δεν έδωσε λεπτομέρειες σχετικά με το πού βρίσκονται οι έρευνες προκειμένου να μην τεθεί σε κίνδυνο η έκβασή τους.
Εγκατέστησαν ραδιοεπικοινωνία μεταξύ συρμών και σταθμών, αλλά δεν λειτουργεί
Χαρακτηριστικό είναι επίσης το έγγραφο που αποκάλυψε το OPEN, από το οποίο προκύπτει ότι δεν λειτουργεί ούτε το σύστημα ραδιοεπικοινωνίας στα τρένα.
Πρόκειται για το σύστημα φωνητικής ραδιοεπικοινωνίας GSMR, το οποίο θα αντικαθιστούσε το απαρχαιωμένο σύστημα που λειτουργεί μέχρι και σήμερα στην Ελλάδα και με το οποίο επικοινωνούν μεταξύ τους συρμοί και σταθμοί.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, το σύγχρονο σύστημα επικοινωνίας GSMR έχει εγκατασταθεί, όμως, δεν λειτουργεί.
Το έγγραφο που παρουσίασε ο τηλεοπτικός σταθμός, έχει χαρακτηριστεί ως «εξαιρετικά επείγον», έχει ημερομηνία 18 Αυγούστου 2022 και το έχει αποστείλει στην Hellenic Train ο παραιτηθείς διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ .
Στο έγγραφο αυτό, ο ΟΣΕ ζητάει από την εταιρεία να τεθεί σε εφαρμογή το σύγχρονο σύστημα ραδιοεπικοινωνίας που καλύπτει όλη τη διαδρομή από την Πάτρα στην Αθήνα, από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη και από εκεί μέχρι τον Προμαχώνα.
Η Hellenic Train έχει προβάλει αντιρρήσεις, υποστηρίζοντας πως το προσωπικό της δεν έχει εκπαιδευτεί. Αντίθετα, ο ΟΣΕ, στο ίδιο έγγραφο, υποστηρίζει πως το προσωπικό του έχει εκπαιδευτεί και δίνει ως ημερομηνία παράτασης εφαρμογής του συστήματος την 30η Νοεμβρίου του 2022.