Το πλάνο αγοράς τρένων υδρογόνου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ξεδιπλώνεται από χθες, καθώς ως κεραυνός εν αιθρία ανακοινώθηκε από τον υπουργό υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Αχ. Καραμανλή.
Από το βήμα του πρώτου συνεδρίου της «Καθημερινής», ο επικεφαλής του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αποκάλυψε ότι υπάρχει σχέδιο για την προμήθεια τρένων με την τεχνολογία υδρογόνου.
Ποιος είναι ο βασικός σχεδιασμός
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, το σχέδιο αυτό έχει ξεκινήσει να συζητείται από το καλοκαίρι και όπως όλα δείχνουν παίρνει σάρκα και οστά. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως στόχος είναι η αγορά περίπου 10 τρένων υδρογόνου -με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης– από τη ΓΑΙΑΟΣΕ.
Αυτή τη στιγμή ο βασικός σχεδιασμός αγοράς των τρένων ολοκληρώνεται και θα πρέπει να περάσει από την έγκριση του Ταμείου Ανάκαμψης για να μπορέσει να υλοποιηθεί. Το κόστος κάθε τρένου υπολογίζεται σε 12-13 εκατ. ευρώ και η συνολική αγορά θα χρηματοδοτηθεί περίπου κατά 60% από το πρόγραμμα του Ταμείου.
Εφόσον οριστικοποιηθεί το πλάνο, θα αποφασιστεί ανάλογα με τη διαθεσιμότητα της αγοράς πώς θα προχωρήσει η διαδικασία της προμήθειας αυτών των προηγμένων τρένων μέσα στο 2022. Η παραγγελία τους, σύμφωνα με αυτό το χρονοδιάγραμμα, θα διαρκέσει από 2-4 χρόνια. Δηλαδή, μπορεί υπό προϋποθέσεις τα πρώτα τρένα να φτάσουν στην Ελλάδα το 2024.
Μίσθωση στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Στόχος είναι τα τρένα αυτά να μισθωθούν από τη ΓΑΙΑΟΣΕ στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, και μαζί με τα τρένα που θα δρομολογηθούν από τις αρχές του 2022 να δημιουργήσουν έναν σύγχρονο στόλο.
Η τεχνολογία των τρένων υδρογόνου είναι σε αρκετά πρώιμο στάδιο σε παγκόσμιο επίπεδο. Σήμερα στην Ευρώπη τρένα υδρογόνου έχουν δρομολογηθεί σε δύο γραμμές σε Γερμανία και Γαλλία. Πρόκειται για τα βραβευμένα Alstom Coradia iLint τα οποία εκτελούν δρομολόγια σε περιφερειακά δίκτυα των δύο χωρών. Πιο πρόσφατο μοντέλο είναι το Alstom Coradia Polyvalent.Τα τρένα, σύμφωνα με πηγές με γνώση του θέματος, είναι πεντάδυμα, δηλαδή είναι μια αμαξοστοιχία με 4 βαγόνια επιβατών και ένα κινητήριο βαγόνι. Τα τρένα μπορούν να αναπτύξουν ταχύτητα μέχρι και 160 χλμ./ώρα και να μεταφέρουν έως και 250 επιβάτες. Η αυτονομία των τρένων υδρογόνου φτάνει τα 600 χιλιόμετρα.
Ιδανικά για γραμμές χωρίς ηλεκτροκίνηση
Είναι δηλαδή αρκετή για να καλύψει με επάρκεια ακόμα και το βασικό σιδηροδρομικό δρομολόγιο μεταξύ Αθήνας-Θεσσαλονίκης. Ωστόσο βασική αρχή είναι πως τα τρένα θα μπορέσουν να δρομολογηθούν σε γραμμές που δεν έχουν ηλεκτροκίνηση.
Αυτό σημαίνει πως μπορούν να καλύψουν το δίκτυο της Βόρειας Ελλάδας και περιφερειακά δρομολόγια όπως το Αθήνα-Καλαμπάκα (μέχρι και εκεί να εγκατασταθεί ηλεκτροκίνηση). Φυσικά είναι ιδανικά και για τις ανάγκες του προαστιακού, τόσο στην Αθήνα όσο και στη Θεσσαλονίκη.
Βάσεις υδρογόνου, όπως αναφέρουν πληροφορίες, υπολογίζεται να δημιουργηθούν σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και πιθανόν και στην Αλεξανδρούπολη. Είναι ένα σχέδιο που μπορεί να έχει εφαρμογή καθώς πληροί όλα τα κριτήρια χρηματοδότησης. Πρασινίζει τον σιδηροδρομικό στόλο γιατί δεν εκπέμπει αέριους ρύπους και μειώνει ταυτόχρονα τη χρήση παλαιότερων τρένων.
Εξάλλου το υδρογόνο σήμερα θεωρείται το καύσιμο του μέλλοντος και μια ενδεχόμενη προμήθειά τους θα έφερνε την Ελλάδα ως μια από τις πρώτες χώρες που τα ενσωματώνουν στις σιδηροδρομικές τους μεταφορές.
Σύμφωνα πηγές του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, θα υπάρξουν επίσημες ανακοινώσεις όταν έχει ολοκληρωθεί και «κλειδώσει» ο σχεδιασμός.
ΗΜΕΡΗΣΙΑ